Hej,

Då vi flyttade in hade någon gjort en bastu i en klädkammare i källaren som vi från start haft som mål att riva då den är allt annat än korrekt byggd.
Nu har vi rivit den och det var ju minst sagt en upplevelse, ventilen var igensatt med gullfiber, träreglat och gullfiber på väggarna, följt av ångspärr, och ytterst bastupanel. Väggen med ventilen är en yttervägg i källaren.
Många av reglarna såg ut att ha legat på havsbotten i många år.

Vår plan nu är att jämna till väggarna hjälpligt och ha rummet för förvaring så det är med andra ord ett perfekt rum för att lära sig fixa i källaren. Känner däremot att jag har dålig koll på arbetsmomenten och materialen jag bör använda.

Huset är från 60-talet, källarväggarna har blocken man ser på bilderna nedan och på vissa ställen ser man en porös blåfärgad betong, så jag gissar på blåbetong.

Sprucken källarvägg med synliga ventilationshål och trasig puts visar tidigare bastuinstallation som nu är riven; sprickor och slitage syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken vägg i källare med synlig spricka vid ventil och elsystem, spår av reparationer; vägg gjord av porös, blåfärgad betong.
Skapa konto

Här gissar jag på att strömbrytaren har suttit inne i rummet men den som byggt bastun har vänt på den, inget vackert jobb varken på insidan eller utsidan.
Tanken med elen är att antingen fylla igen eller helt ta bort elen för att senare bara ha utanpåliggande. Vet inte heller anledningen till att man varit tvungen att dra VP-rör från tak till vägg synligt.
Oavsett lösning kommer jag givetvis se till så att det inte ligger lös FK på det där sättet.

En igensatt ventil i en källarvägg, omgiven av sprucken puts och fuktfläckar.
Skapa konto

Sprucken innervägg i källare med plåster och avskalad puts, visar gammal skada efter rivning av felaktigt byggd bastu.
Skapa konto

Sprickan som går i hörnet uppifrån ventilen, som ligger till vänster i bild, är genomgående och man kan se sprickan från intilliggande rummet. Det vill säga den vita väggen till höger i andra bilden ovan är en innervägg och väggen där det släppt mycket puts är yttervägg.
Spricka i vitmålad vägg i en källare.
Skapa konto

Detta är sprickan sett från intilliggande rummet, till höger är ytterväggen. Vad jag minns har sprickan alltid sett ut sådär på de 5 åren vi bott här.

Funderingar:
- Bör man ta in någon som bedömmer den genomgående sprickan?

- Jag hade planer på att öppna upp och få bort allt som sitter löst vilket jag tror är ganska mycket. Detta med hjälp av antingen vinkelslip eller bila upp med en megsel på borrhammaren. Därefter fylla igen med Ardex A46.
Däremot känner jag mig osäker till om det är rätt tillvägagångssätt eller om man bör göra på något annat sätt och annat material.
- Bör man armera med något?
- Det blir också ganska djupa lagningar på sina ställen så där är ju frågan om Ardex A46 är lämpligt?

• Spricka i betongvägg med tydliga lager av puts och synlig mätsticka för skala. Bakgrund av ojämnt målad vit yta.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.