Hej alla!
Vi har precis byggt kattvindar och i dem förvaring. Planen var att ha så "osynliga" luckor som möjligt - vilket visat sig vara knepigare än vi tänkte oss. Väggarna är byggda med OSB som vi klätt i pärlspont och sedan sågat ut luckor.
Min sambo hävdar att vi måste ha utanpåliggande gångjärn då luckorna är så tunga. Nu har vi satt på gångjärnen och försökt måla över dem - men det ser inte bra ut (enligt mig).
Istället skulle jag vilja ha några mer diskreta kantgångjärn. Nu behöver jag er hjälp att vinna över sambon på min sida! :)

Det mest problematiska är att en av luckorna i väggen ska rymma en 90-säng. dvs Luckan är ca 200 cm x 50 cm (horisontell). Tjocklek (OSB + pärlspont) 2,3 cm

För att summera det jag önskar svar på:
1. Funkar det att sätta kantgångjärn på en lucka som består av OSB + pärlspont?
2. Vilken typ av gångjärn hade ni valt till den stora horisontella "sängluckan"? Är det möjligt att sätta kantgångjärn även på denna?

Om min beskrivning känns luddig kan jag knäppa en bild och visa hur det ser ut. Var även svårt att välja rätt forum för denna fråga (första gången jag gör ett inlägg här), så omdirigera mig gärna vid behov :)

Stort tack på förhand!
/ Kakan

O
Det blir rätt stor kraft som vill bryta luckan om gångjärnen sitter på sidan. Sen krävs det mycket ledig yta framför luckan om den behöver öppnas helt.

Kan ni inte sätta gångjärnen i överkant av luckan istället? Tänk dig en dörr som man vridit 90 grader och lagt ner. Då behöver inte gångjärnen synas så mycket heller. Något likande detta tänker jag:
Överhängd lucka med tre synliga gångjärn på ovansidan.

Nackdel är väl att luckan kan bli tung att öppna, men den kommer stänga sig själv :-)

O och en till skrev:
Det blir rätt stor kraft som vill bryta luckan om gångjärnen sitter på sidan. Sen krävs det mycket ledig yta framför luckan om den behöver öppnas helt.

Kan ni inte sätta gångjärnen i överkant av luckan istället? Tänk dig en dörr som man vridit 90 grader och lagt ner. Då behöver inte gångjärnen synas så mycket heller. Något likande detta tänker jag:
[bild]

Nackdel är väl att luckan kan bli tung att öppna, men den kommer stänga sig själv :)
Jo precis! Det kanske var dåligt beskrivet av mig - men det är så luckan ska hänga! Alltså som din bild. Tror du att det skulle funka med några mindre ledgångjärn då? Min oro ligger i att (OSB-skivan som dörren delvis består av) inte kommer hålla för vikten på luckan. Alltså att det finns risk för att den spricker om jag sätter gångjärnen på kanten?

Om jag får fråga - vilken typ av gångjärn och storlek skulle du rekommendera för en lucka av den storleken som jag beskrivit?

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.