822 läst ·
3 svar
822 läst
3 svar
Luftspalt sockelskiva
Många monterar sockelskivan direkt mot befintlig grund med isolering mellan. Enligt tillverkaren så skall det finnas en luftspalt mellan skiva och isolering. Jag tänkte gräva ner skivan en bit i marken och då kommer det inte att ske någon ventilation mellan. Enklaste vore ju att borra plugg och skruva skivorna direkt mot väggen, jag har för närvarande kork som isolering. Är det någon fara för fuktskador på grunden om jag skulle montera skivan direkt mot korken alt cellplasten?
Steni säger spalt upptill och nertill på 8-10mm, om man skall följa deras anvisningar. Då blir det svårare, men det räcker kanske med spalt upptill med gummimellanlägg som rekommenderat.F fribygg skrev:
Jag har steni på min grund och den är ovanför mark, men ingen isolering bakom. Reglade upp med 22X75 tryckt och fäste plattorna i dom. Upptill så är det öppet strax under panelen, nere borrade jag 2 st 50mm hål ca 10 cm från mark symetriskt på alla skivor, klistrade innan uppsättning insektsnät i koppar över hålen på baksidan. Luftar rätt bra bakom skivorna.G Gieron skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden