Hej, satte upp ett väggfäste för TV häromdagen. TV:n i sig är en 40" LCD och väger 26 kg.
Fästet i sig är detta; https://www.netonnet.se/art/fyndvar...ochstativ/andersson-x-wmo-2-0/X1006371.15611/
Det är två skruvhål på varje sida och ett under i mitten.
Väggen jag skruvat upp fästet på är tegel på vissa ställen och mer poröst, lätt betong, på andra. Det understa borrhålet var tegel och det högra samt vänstra var lättbetong.
Nu har dock den högra skruvhålets plugg åkt ut ca. 0,5 cm efter två dagar. Se bif bild (tagen uppifrån).
Frågan är om det håller, eller om jag bör skruva ned och försöka fylla igen hålet?
Fästet i sig är detta; https://www.netonnet.se/art/fyndvar...ochstativ/andersson-x-wmo-2-0/X1006371.15611/
Det är två skruvhål på varje sida och ett under i mitten.
Väggen jag skruvat upp fästet på är tegel på vissa ställen och mer poröst, lätt betong, på andra. Det understa borrhålet var tegel och det högra samt vänstra var lättbetong.
Nu har dock den högra skruvhålets plugg åkt ut ca. 0,5 cm efter två dagar. Se bif bild (tagen uppifrån).
Frågan är om det håller, eller om jag bör skruva ned och försöka fylla igen hålet?
Det är inte optimalt. En korrekt plugg i ett hål av rätt storlek ska sitta ordentligt fast. Särskilt om det nu är betong eller tegel.
Det blir ju lite stök och bök om du ska ge dig på att fixa detta, kanske ska du avvakta och se om pluggen sitter fast.
Där var inga oklarheter omkring dimension på borrhål och pluggtyp när du monterade fästet?
Det blir ju lite stök och bök om du ska ge dig på att fixa detta, kanske ska du avvakta och se om pluggen sitter fast.
Där var inga oklarheter omkring dimension på borrhål och pluggtyp när du monterade fästet?
Jag hade plockat ner TVn omgående. Ingen kan ju säkert veta om det kommer att hålla eller om allt redan ramlat ner. Kryper en plugg ut efter montering är dock något väldigt fel och var jag det minsta rädd om TV eller underlag hade hade inte chansat.R Regnard skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Håller med föregående två inlägg, det borde sitta som berget i den väggen om det är rätt gjort så något är fel. Plocka ner och gör om. Det är viktigt att hålet och skruven är minst någon cm längre än pluggen.
Tack för svar. Tog ur skruven samt plugg. Satte en 12 mm plugg istället. Känt nu ordentligt på fästet och sitter som ett berg. Satt upp TV:n igen och nu trycks fästet direkt mot väggen, ingen plugg som "åkt ut".
Detta är den tyngsta upphängning jag gjort hittills, förutom en relativ tung spegel samt hylla som bär en hel del böcker. Skillnaden måste varit att jag haft mer problem med denna eftersom, trots att jag borrade med 10 mm borr samt djup längre än skruven - vinkelrät - så gick inte skruven in hela vägen. Borrade igen och kände av borrmotstånd efter halva vägen. Troligtvis detta som orsakat för stort hål.
Någon teori till detta? Hålet verkade ha fyllt igen sig.
Detta är den tyngsta upphängning jag gjort hittills, förutom en relativ tung spegel samt hylla som bär en hel del böcker. Skillnaden måste varit att jag haft mer problem med denna eftersom, trots att jag borrade med 10 mm borr samt djup längre än skruven - vinkelrät - så gick inte skruven in hela vägen. Borrade igen och kände av borrmotstånd efter halva vägen. Troligtvis detta som orsakat för stort hål.
Någon teori till detta? Hålet verkade ha fyllt igen sig.
I lättbetong bör du använda trekantig plugg, en halv mm mindre plugg eller använda skruv med grov gänga direkt i lättbetongen.
Lättbetongen smular gärna och då sitter inte pluggen som tänkt.
Låter som pluggen du nu använt fungerar, skönt.
Lättbetongen smular gärna och då sitter inte pluggen som tänkt.
Låter som pluggen du nu använt fungerar, skönt.
Favoriten jag använt mig av mot just lättbetong, främst diverse kök som hängts upp och ingen har ringt ännu och meddelat att överskåpet står på bänken - Essve Nylonplugg 8x65. 8mm för att det inte ger ett sånt förbaskat stort hål och 65mm för att du kommer förbi eventuell puts och det verkligen får yta att bita i.
Just i lättbetong brukar jag dessutom köra med vanlig skruvdragare och en 7mm borr för att ge pluggen ännu mer fäste, proppmaskinen undviks då den river ut mer i mjuka material.
Till den brukar jag välja den maximala rekommenderade skruvtjockleken på 6mm och gärna då en 6x80 mm Essve Cutter med kullrig skalle. Sitter som berget!
Just i lättbetong brukar jag dessutom köra med vanlig skruvdragare och en 7mm borr för att ge pluggen ännu mer fäste, proppmaskinen undviks då den river ut mer i mjuka material.
Till den brukar jag välja den maximala rekommenderade skruvtjockleken på 6mm och gärna då en 6x80 mm Essve Cutter med kullrig skalle. Sitter som berget!
Produkter som diskuteras: "Nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Fast i porösa väggar är det bättre med en så lång plugg som möjligt. "normala" plugg som alla känner till bli ju oftast för korta och bär dåligt då hålet oftast blir för stort när man borrar. En plugg som ör en decimeter lång bär på ett helt annat sätt även om hålet blir lite taskigt. Långa spikplugg eller dito med skruv istället fungerar utmärkt på dylika saker och man behöver inte ha så stor diameter då heller.
Just spikplugg i porösa väggar har inte jag så bra erfarenheter utav - En smäll för mycket och dom sitter löst, expansionen på en spikplugg går heller inte att jämföra med expansionen på tex en nylonplugg.S Stefan1972 skrev:Fast i porösa väggar är det bättre med en så lång plugg som möjligt. "normala" plugg som alla känner till bli ju oftast för korta och bär dåligt då hålet oftast blir för stort när man borrar. En plugg som ör en decimeter lång bär på ett helt annat sätt även om hålet blir lite taskigt. Långa spikplugg eller dito med skruv istället fungerar utmärkt på dylika saker och man behöver inte ha så stor diameter då heller.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Är det lättbetong så är en lång lättbetongskruv överlägsen. Låg fart på skruvdragaren och lågt moment, problemet med dom flesta pluggarna är att dom är för korta för att få riktigt bra styrka.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jag menade inte att man skulle välja just spikplugg för ts applikation utan mest typen av plugg. Dessa är ju oftast långa i förhållande till diametern till skillnad mot vanliga plugg som oftast är grova och korta. Har man då en porös vägg och tror att vanliga plugg är det man ska ha så blir det ju gärna tokigt då det oftast blir fel redan då man borrar och hålet blir för stort.slacker skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden