Byggahus.se

Fara med damm från blåbetong?

1. C
    Medlem · 20 inlägg

ColonelKurtz

Medlem
    Vi vill fälla in rör i vägg i några rum. Huset är från 1968 och byggt av blåbetong (bjälklag och bärande väggar). Entreprenören är tveksam och säger att det inte är lämpligt att spåra i blåbetong då dammet är hälsovådligt. Då jag inte hittar några entydiga svar är mina frågor: 1) Hur pass hälsovådligt är det med damm från blåbetong? Jag är hyfsat påläst om radon och den ökade risken för lungcancer mm, Min fråga är inte en allmän fråga om radon, utan om ”byggdammet”. 2) Givet att det är hälsovådligt, vilka mått och steg ska man vidtaga när man arbetar i betongen? Ska man exempelvis plasta för dörrarna till andra rum, använda byggdammsugare, våttorka, vädra konstant mm? Någon som vet eller har erfarenhet av dylika jobb? Tacksam för svar!

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 804 inlägg

hempularen

Moderator
    Allt byggdamm är skadligt, såvitt jag vet så är inte blåbetong farligare än annat damm. För det första skall man använda en spårfräs med utsug. Det tar bort det mesta av dammet. Har inte personligen erfarenhet, men har hört att utsuget tar 80 - 90% av dammet.

Sedan skall man täcka allt, tejpa springor osv. Du kommer ändå att hitta damm längs in i byrålådan på nästa våniing om 5 år. All betongfräsning/kapning dammar något helt otroligt, och dammet tar sig igenom precis överallt.

Och så givetvs använda en ordentlig skyddsmask, inte bara en sådan där engångsmask. Men det gäller vid allt rivningsarbete.

3. C
    Medlem · 20 inlägg

ColonelKurtz

Medlem
    Ett sent men stort tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.