Hej!
Hoppas på goda råd. På ett hörn i källaren dyker det upp en spricka i putsen hela tiden. Jag har primat, lagt på ny puts, väntat i ett par veckor och målat på silikatfärg.
Men efter ett par månader dyker sprickan upp igen och jag får knacka ner och lägga på ny puts.
På andra sidan väggen finns en toalett och det finns inga läckage eller liknande.
Förstår verkligen inte varför detta uppstår. Huset är från 57 och i övrigt sitter all puts fast som den ska.
Någon som vet vad jag ska göra för att få till en hållbar lagning?
Hoppas på goda råd. På ett hörn i källaren dyker det upp en spricka i putsen hela tiden. Jag har primat, lagt på ny puts, väntat i ett par veckor och målat på silikatfärg.
Men efter ett par månader dyker sprickan upp igen och jag får knacka ner och lägga på ny puts.
På andra sidan väggen finns en toalett och det finns inga läckage eller liknande.
Förstår verkligen inte varför detta uppstår. Huset är från 57 och i övrigt sitter all puts fast som den ska.
Någon som vet vad jag ska göra för att få till en hållbar lagning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför sprickan uppstår begriper ja inte helt. Krymper putsen så att den släpper från underlaget? Rör väggen på sig över årstiderna?
Har du testat kalkputs istället för murcementputs? Den är mjukare och rörligare än murcementvarianten.
Har du testat kalkputs istället för murcementputs? Den är mjukare och rörligare än murcementvarianten.
Tror inte väggen rör på sig, jag ska nog prova kalkputs om den nu är lite rörligare. Tack för svar!Claes Sörmland skrev:
Nej, bara betong.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är du säker på att det är betong bakom? I så fall är hörnet gjutet i ett stycke? Att pröva en mjukare puts som kalkputs är alltid bra, men återkommande sprickor brukar ha en orsak. I det här fallet skulle det kunna vara brister i grundläggningen.
Det är hålbetongblock. Rätt säker efter att ha tagit ned all puts på i ett rum några meter bort. Lite nyfiken, hur drar du slutsatsen att hörnet är gjutet i ett stycke efter en bild på ett hål pa ca 5cm i diameter?J justusandersson skrev:
Nej, inget sånt. Däremot är går det ett rör på andra sidan från toaletten ovanför. Detta var tidigare i gjutjärn och byttes ut i samband med att vi bytte alla stammar. Detta rör går "fritt" i rummet och det läcker inte vad jag kan se. Sen är det även ny puts och kakel mellan rör och vägg.MrJay skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom du pratade om betong (dvs armerad platsgjuten betong) så frågade jag om det var gjutet i ett stycke. Det borde varit det om det var betong. Betonghålsten, populärt kallade gråsuggor, är mer rimligt med hänsyn till husets byggnadsår. Dessa stenar, som är oarmerade, står då på betongsulor och är murade i vanliga löpskiftsförband. Det mesta talar för någon liten form av sättning eller försummelse vid murandet. Det motiverar inte att gräva upp hela källaren, men håll utkik efter andra tecken.
Ah då förstår jag. Så väldigt skumt att det bara är på den här kanten det händer. Jag har dock reparerat med cementbaserad puts och kan tänka mig att detta är orsaken till de senaste "släppen".J justusandersson skrev:Eftersom du pratade om betong (dvs armerad platsgjuten betong) så frågade jag om det var gjutet i ett stycke. Det borde varit det om det var betong. Betonghålsten, populärt kallade gråsuggor, är mer rimligt med hänsyn till husets byggnadsår. Dessa stenar, som är oarmerade, står då på betongsulor och är murade i vanliga löpskiftsförband. Det mesta talar för någon liten form av sättning eller försummelse vid murandet. Det motiverar inte att gräva upp hela källaren, men håll utkik efter andra tecken.
Tack för svar!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Använd kalkputs så kommer det att hålla längre i alla fall.
Ja kalkputs är väldigt förlåtande och lätt att arbeta med. Det enda trista är att det fräter så jäkligt på händerna.J justusandersson skrev:
Jag blandar murkalk på säck (torrsläckt kalk) med vatten till en slät pasta i en hink. Den får gärna ligga och gucka till sig i hinken några veckor för att bli smidigare (eller så kör man på direkt). Sen rör man ut kalkpastan med sand som passar, t ex 5 delar sand till en del kalkpasta är rätt typiskt för tidigt 1900-talsputsning.
Klicka här för att svara