Jag står som arbetsledare vid en renovering av ett skärgårdshus i lyxmodell. Kunderna är bransch-medvetna individer som kräver en otrolig slutfinish av arbetet. De väljer ofta att betala lite mer för både hantverkare och produkter för att bli nöjda.

Just nu var det dags för renovering av badrummet.

Stenen som valdes, kommer från en butik i Stockholm som utger sig för att ha lång och god kunskap. Bland materialen de säljer, har vi valt. En, enligt dem själva exklusiv sten av mycket hög kvalitet.
Med denna information så beställde vi och förväntade oss såklart en produkt av högsta klass.
Plattsättaren reagerade dock direkt vid leverans på stenens oregelbundna kvalitet och vi beslöt att ifrågasätta butiken om detta verkligen var toppklass eller om det skett något misstag med denna leverans.
Det satt långt inne för dem att erkänna att något fel uppstått, de började med att ifrågasätta plattsättarens kunskap med hantering av natursten. Natursten har en, enligt dem naturlig karaktär och är inte exakt. De ansåg även att plattsättaren med enkla ingrepp kunde ”gömma” de stenar som inte var perfekta genom att skära loss dem från näten. Samt att vissa plattor "ändå" måste skäras. - Så välj att skär bort den delen som inte är perfekt.

Vi kom detta till trots överens, och nya plattor var på väg. Leverantören lovade också att utföra en extra kvalitetskontroll så detta inte skulle upprepas. So far so good. MEN..
Till vår stora besvikelse så höll de nya stenarna samma dåliga standard som de första.
Vi vänder oss nu åter igen till butiken och ställer frågan om vi istället får returnera stenen. Men svaret blir NEJ !
De hävdar nu att ”det är omöjligt att såga denna sten i perfekta linjer” De skriver också lite stöddigt, att det kanske är bättre om vi valt en porslins platta istället. ”Vi undviker ju då att få den naturliga karaktären som en natursten har.” ?! ?! De skriver också att de första plattorna inte byttes ut pga några fel, utan att de av ren goodwill bytte ut de plattor som vi ansåg vara undermåliga.

Jag önskar nu att få lite stöd och hjälp av er andra här inne. Hur ser ni på kvaliteten av denna produkt. ?

Skall dessa flisor, ojämnheter i fog-bredd, de snett limmade stenarna på näten, de "raka" rundningarna på mosaiken vara något som man får lov att acceptera ? Har leverantören rätt när de hävdar att detta hör till den naturliga karaktären i sten ?

För att ni skall få en uppfattning om hur mycket det rör sig om så gick butiken med på att första gången byta ut ca 85% av den totala mängden sten till badrummet. 38 st nät ark. Plus ca 80 st lösa stenar. Jag kan såklart inte lägga upp alla bilder så ni får nedan se exempel på den kvalitet som var genomgående. Platta på platta, nät efter nät har upprepade defekter.

Detta känns för mig helt fel.



Vita mosaikplattor med ojämn fogbredd och snett limmade stenar, markerade med röda pilar som påpekar defekterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på mosaikstenar med ojämn fogbredde och en markerad större flisa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på mosaiknät med ojämna och avkapade rundningar vilket indikerar dålig kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på oregelbundna fogar och snedlimmade stenar på ett nät av mosaikstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på natursten med ojämna kanter och en omarkerad sten, vilket indikerar kvalitetsproblem vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med mosaikplattor i natursten med ojämn fog, oregelbunden placering och märkning om avsaknad av fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oregelbunden kvalitet på naturstensmosaik med synliga ojämnheter och snett limmade stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en skadad vit kakelplatta med en ojämn kant liggande på en grov yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på vita naturstenplattor med ojämna kanter och synliga defekter som illustrerar kvalitetsproblem i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en högkvalitativ natursten med synliga ådror och textur som används för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har i detta fall inte mycket till saklig grund att komma med, vet tex om det finns några villkor i produkten som stipulerar om att avvikelser om X mm eller dyl kan förekomma. I ett sådant fall har man ju accepterat en viss toleransnivå och att man därför får räkna med vissa avvikelser.
Ibland kan ju ett köpavtal (kvitto) hänvisa till butikens allmänna villkor som i sin tur hänvisar till de tekniska föreskrifterna för respektive inhandlad produkt.

Men att en sådan toleransnivå borde ge utrymme för den obehandlade plattan känns dock väldigt tveksam.

Men magkänslan jag har är att jag hade stått på mig och reklamerat detta.

Ett argument till butiken är ju att om de värnar om kunden (få butiker säger nej till att de värnar om kunden), och de anser att produkten faktiskt är felfri, så borde det vara möjligt för dem att återta dem. Plattorna, dess färg eller form, är på intet sätt direkt anpassat till dig (värre om du bett dem gravera in ditt namn i var 10:e platta).
Med ett sånt resonemang, att måla in dem i ett hörn, är min erfarenhet att man oftast kan komma till en lösning. Försök släta över det hela när du pratar om dem "ibland blir det rätt, ibland blir det fel, låt oss skiljas som vänner"

Lycka till.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
J -JST- skrev:
kräver en otrolig slutfinish av arbetet
Det finns inga möjligheter att få till ett toppresultat med detta material.
Frågan är vad kunden kan acceptera. Slänger man upp det och kunden säger Gör rätt, gör om.
Då står huvudentreprenören med tvättad hals och får stå notan för att riva ut allt. Nytt tätskikt å allt som hör till.
Inte en chans jag skulle våga sätt upp detta utan fått godkänt skriftligt av kunden. För dyrt att chansa med sekunda material i ett badrum...
 
  • Gilla
Juliabrink och 5 till
  • Laddar…
Kest, det är ju precis så vi känner. Att få till ett toppresultat med en sekundär produkt. Det blir omöjligt.

Något som också förvånar mig mycket är, varför de ens behagar skicka plattor med exakt samma problematik EN gång till. De måste ju förstått att reaktionen blir vad den var en gång tidigare. Även tråkigt att de faktiskt förstör den planering gjord av oss projektledare. Tiden som går för underentreprenörer och övrig personal innan detta projekt är i hamn. Två uppstarter inför plattsättning som redan gått åt skogen. Jag hoppas verkligen att butiken tar sitt ansvar när de får se den faktura på övertid tillkommen pga dessa plattor.

Kund är på semester till Januari och har såklart avtalat till sig en deadline av badrummet innan hemkomst. Så det blir en spännande början på ett nytt år. Men jag är lugn i att, ett bra resultat i sent skede är bättre än ett badrum som är klart i tid. Som sedan blir tvunget att göras om.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Har i detta fall inte mycket till saklig grund att komma med, vet tex om det finns några villkor i produkten som stipulerar om att avvikelser om X mm eller dyl kan förekomma. I ett sådant fall har man ju accepterat en viss toleransnivå och att man därför får räkna med vissa avvikelser.
Ibland kan ju ett köpavtal (kvitto) hänvisa till butikens allmänna villkor som i sin tur hänvisar till de tekniska föreskrifterna för respektive inhandlad produkt.

Men att en sådan toleransnivå borde ge utrymme för den obehandlade plattan känns dock väldigt tveksam.

Men magkänslan jag har är att jag hade stått på mig och reklamerat detta.

Ett argument till butiken är ju att om de värnar om kunden (få butiker säger nej till att de värnar om kunden), och de anser att produkten faktiskt är felfri, så borde det vara möjligt för dem att återta dem. Plattorna, dess färg eller form, är på intet sätt direkt anpassat till dig (värre om du bett dem gravera in ditt namn i var 10:e platta).
Med ett sånt resonemang, att måla in dem i ett hörn, är min erfarenhet att man oftast kan komma till en lösning. Försök släta över det hela när du pratar om dem "ibland blir det rätt, ibland blir det fel, låt oss skiljas som vänner"

Lycka till.
Jag tycker lite i det här läget, att de borde ta sina plattor tillbaka och ersätta oss som kund. Om det nu är som de själva säger, inget fel på tidigare bytta plattor. Detta gjordes i ren goodwill. Då borde ju det vara vanlig ångerrätt som gäller.

Sen vad det gäller det som du faktiskt tog upp gällande en viss acceptans etc. Så fick vi faktiskt ett dokument skickat till oss EFTER att vi skickat in klagomålet på stenplattorna. Där deras felmarginaler och acceptans på höjden av olika plattor står. De har faktiskt rätt att lämna ifrån sig plattor i riktigt dåligt skick tack vare detta. Och det är helt ok.. OM man köper plattor från REA hörnan på ByggMax. Men när man handlar från denna butik där de propagerar för hur fint material de har. Bästa klassens marmor. Då kan man inte skicka varor som ser ut på detta sättet. Enligt min mening.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Är 85% fel på första leveransen skulle jag inte tro att den leverantören någonsin kan tillhandahålla vad ni behöver.
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Ett bra exempel på att en vanlig kund behöver ett profesionellt ombud som beställare. Med det aktuella modellvalet missar man helt poängen med att använda natursten. Natursten ska läggas med mycket tunna fogar (2--3 mm) och behöver därför vara av hög kvalitet men också ha en enkel geometri. Den använda typen av mönster associeras alltid med keramiska stenar. Ett omöjligt företag att få det perfekt med marmor och även om det gick skulle det bara se dumt ut. Det går säkert inte att stödja sig på HusAMA vid en tvist. Det hjälper tyvärr inte TS som sitter i en rävsax. I fortsättningen bör man nog inte ta sådana uppdrag utan ett kompetent beställarombud.
 
  • Gilla
hscn och 4 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ett bra exempel på att en vanlig kund behöver ett profesionellt ombud som beställare. Med det aktuella modellvalet missar man helt poängen med att använda natursten. Natursten ska läggas med mycket tunna fogar (2--3 mm) och behöver därför vara av hög kvalitet men också ha en enkel geometri. Den använda typen av mönster associeras alltid med keramiska stenar. Ett omöjligt företag att få det perfekt med marmor och även om det gick skulle det bara se dumt ut. Det går säkert inte att stödja sig på HusAMA vid en tvist. Det hjälper tyvärr inte TS som sitter i en rävsax. I fortsättningen bör man nog inte ta sådana uppdrag utan ett kompetent beställarombud.

I det här fallet så har kund arbetat tillsammans med en arkitekt som valt fram dessa plattor. Borde inte dessa två kunna förlita sig på butiken och dess säljare som påtalar kedjans långa erfarenhet och expertis och Även deras ord om att produkterna håller en exklusiv standard. Men jag hör dina ord, man borde ha vetat bättre. Att ta fram den här typen av modeller på sten är som att be om problem.
 
A ajn82 skrev:
Är 85% fel på första leveransen skulle jag inte tro att den leverantören någonsin kan tillhandahålla vad ni behöver.
Nej det var ju såklart så vi också kände. Men de tidspressen på hantverkaren kom deadline med vite . Gjorde ju att man hoppades på att denna g
A ajn82 skrev:
Är 85% fel på första leveransen skulle jag inte tro att den leverantören någonsin kan tillhandahålla vad ni behöver.
A ajn82 skrev:
Är 85% fel på första leveransen skulle jag inte tro att den leverantören någonsin kan tillhandahålla vad ni behöver.
A ajn82 skrev:
Är 85% fel på första leveransen skulle jag inte tro att den leverantören någonsin kan tillhandahålla vad ni behöver.

Jag håller men i vad du skriver man skulle ha stoppat redan då och valt nya produkter. Men de övertalar oss om att de kan få fram nya plattor. Och när man stå med en deadline och Vite vid försening så tas självklart nya plattor igen för ett nytt försök. Badrummet är designat på vissa delar åt just dessa masaik nät..
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Fast är det verkligen på grund av att det är natursten det är problem? Mosaiken måste väl vara vattenskuren.
Ser ju mer ut som dålig hantering hos tillverkaren.
 
  • Gilla
Borgir och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig acceptera dessa plattor. Feltillverkat. Har dom plattor i butiken skulle jag gått dit och tagit bild och jämfört med levererade plattor.
 
  • Gilla
-JST- och 2 till
  • Laddar…
Är det enstaka stenar som har fel form eller är det stenarna tillsammans som gör att det blir fel.
Dvs skulle det gå att byta ut enstaka stenar för att få resultat eller blir det ett omöjligt jobb
 
Har ni fått materialprover inför jobbet när val av leverantör skulle ske och dessa inte visar tecken på de skador som du visar upp nu skulle jag nog sätta hårt mot hårt och kräva nya stenar. En seriös leverantör hade tackat nej i ett tidigt skede om de upptäckt att de inte kan leverera enligt önskemål. Här kan jag väl också anse att du som projektledare har ryggen fri vad gäller förseningsvite om det är Arkitekt och kund som i princip projekterat badrummet.

I erat läge hade jag tagit med några bitar sten till en alternativ leverantör för att se vad deras åsikt är. Dom kanske anser att det är möjligt att ta fram det ni söker och kan prioritera upp en beställning mot högre påslag.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Stenleverantören eller part som sågar mönstret och nätar stenen håller låg kvalitet i produktionen vilket också flisningen avslöjar.
Dock som sas tidigare att få natursten mm-perfekt i dessa mönster går knappt.
Låt kunden svara på om de vill ha produkten alt om de väljer ny sten.
Förklara att ni inte kan ansvara för ev sluttid pga detta.
Om beställaren har anlitat arkitekten och hen föreskrev stenen då har inte ni heller ansvaret för stenens kvalitet om de ligger inom de toleranser som föreskrevs av leverantör.
Personligen tycker jag att stenen inte duger till montage och borde återtas av butiken. Men juridiskt kan det vara svårt att kräva detta om det finns toleranser angivna som har följts.
 
  • Gilla
jakobwesterberg och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Är 85% fel på första leveransen skulle jag inte tro att den leverantören någonsin kan tillhandahålla vad ni behöver.
Tja, det torde räcka med sju leveranser, sedan borde man fått till 100% täckning...
...eller rättare sagt inte...
...efter 16 leveranser så är 90% OK.

Ni måste ta hem dubbelt så mycket material och skicka tillbaka det felaktiga fyra gånger för att få full täckning med godtagbart material. Sedan returnerar ni det som är kvar mot återbetalning...
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.