Hej

Vi fick öppna upp väggen för att dra el och såg att det var gipsskivor med svart baksida, som typ plast.

Öppen vägg som visar isolering och elinstallationer bredvid ett fönster i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad vägg visar gipsskivor med svart baksida som kan vara ersättning för ångspärr, ingen isoleringsångspärr synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är byggt 76.
När jag kollat på olika sidor så, om jag förstått rätt, så efter isolering ska det finnas ångspärr och sen gips?
Är det istället för ångspärr för det finns ingen.

När jag pratade med en snickare så sa han att det inte är ångspärr på isoleringen.

Så hur ska man gå tillväga här när man ska sätta upp gips igen?

det svart
Eraze Eraze skrev:
Är det istället för ångspärr för det finns ingen.
Ja
du får sätta dit åldersbeständig plast när gipsar

T tergo skrev:
det svart

Ja
du får sätta dit åldersbeständig plast när gipsar
Ska inte det vara vissa centimeter åt alla hål, typ 30 cm över. För de. Går ju inte. Eller räcker det man stoppar in lite under det gamla gipset?

T tergo skrev:
Ja om det blir skarvat på reglen
eller om det går att tejpa skarven [länk]
Vet inte riktigt hur man ska kunna tejpa på baksidan.
Tänker.. De har satt gipskivor med plast på baksidan. Alltså som sitter fast i gipsskivan. Alltså finns det ingen plast i skarven mellan gipskivorna. Så kanske räcker att tejpa ny gips och sätta på?

T tergo skrev:
Ja om det blir skarvat på reglen
eller om det går att tejpa skarven [länk]
Nej! Nej! Denna blå tejp är totalt värdelös. Jag har råkat ut med flera rullar som knappt klistrar sig fast på ny plast, ännu mindre på andra ytor. Dock är deras gröna tejp i samma avdelning suverän. För 120-130 kr är den prisvärd.

Edit : denna är mycket bättre.
https://www.byggmax.se/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21601

Redigerat:
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Nej! Nej! Denna blå tejp är totalt värdelös. Jag har råkat ut med flera rullar som knappt klistrar sig fast på ny plast, ännu mindre på andra ytor. Dock är deras gröna tejp i samma avdelning suverän. För 120-130 kr är den prisvärd.

Edit : denna är mycket bättre.
[länk]
Tack för tipset
Men hur ksa jag tejpa fast detta? På baksidan av gipsskivan eller på reglarna och bara dra ner (ska såga öppningen rakare). Blir ju en skarv vilket som

Jag tänkte nog att man skulle tejpa dit en bit ångspärrsplast och sedan sätta en skiva för på vanligt sätt. Enklast är om du har tillgång till reglarna, men annars kan du skruva fast någon bit plywood i den befintliga gipsskivan och låta den sticka ut i hålet för att fästa den nya biten och plasten i.

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.