Hej
Vi fick öppna upp väggen för att dra el och såg att det var gipsskivor med svart baksida, som typ plast.
Huset är byggt 76.
När jag kollat på olika sidor så, om jag förstått rätt, så efter isolering ska det finnas ångspärr och sen gips?
Är det istället för ångspärr för det finns ingen.
När jag pratade med en snickare så sa han att det inte är ångspärr på isoleringen.
Så hur ska man gå tillväga här när man ska sätta upp gips igen?
Vi fick öppna upp väggen för att dra el och såg att det var gipsskivor med svart baksida, som typ plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är byggt 76.
När jag kollat på olika sidor så, om jag förstått rätt, så efter isolering ska det finnas ångspärr och sen gips?
Är det istället för ångspärr för det finns ingen.
När jag pratade med en snickare så sa han att det inte är ångspärr på isoleringen.
Så hur ska man gå tillväga här när man ska sätta upp gips igen?
Vet inte riktigt hur man ska kunna tejpa på baksidan.T tergo skrev:
Tänker.. De har satt gipskivor med plast på baksidan. Alltså som sitter fast i gipsskivan. Alltså finns det ingen plast i skarven mellan gipskivorna. Så kanske räcker att tejpa ny gips och sätta på?
Nej! Nej! Denna blå tejp är totalt värdelös. Jag har råkat ut med flera rullar som knappt klistrar sig fast på ny plast, ännu mindre på andra ytor. Dock är deras gröna tejp i samma avdelning suverän. För 120-130 kr är den prisvärd.T tergo skrev:
Edit : denna är mycket bättre.
https://www.byggmax.se/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21601
Redigerat:
Tack för tipsetAnders243 skrev:
Men hur ksa jag tejpa fast detta? På baksidan av gipsskivan eller på reglarna och bara dra ner (ska såga öppningen rakare). Blir ju en skarv vilket som
Jag tänkte nog att man skulle tejpa dit en bit ångspärrsplast och sedan sätta en skiva för på vanligt sätt. Enklast är om du har tillgång till reglarna, men annars kan du skruva fast någon bit plywood i den befintliga gipsskivan och låta den sticka ut i hålet för att fästa den nya biten och plasten i.
Klicka här för att svara