Så... Jag håller på att renovera ett stort badrum. Största delen av väggarna kommer att ha stora, vita kakelplattor, och golv samt väggar inne i duschen har lite gråspräckliga klinkerplattor. Jag vill ha ett fog som så gott det går håller borta smuts och missfärgningar. I kök och det mindre badrummet (jag renoverar ett helt hus), har jag fogat med Lips fog i Antracit. Men nu vill jag ha en ljusgrå fog till det vita, och nån typ av mellangrå till de grå plattorna. Rent logiskt tänker jag att ett fog med mindre korn borde vara lättare att hålla rena. Och kornen i Lips fogar är <0,4mm, medan de i många andra fogmassor <0,2. En kompis som nyss renoverat ett hus är nöjd med Kiiltos fog, så jag tänkte testa det. Men har nu hämtat prover för att se hur de olika färgerna funkar till plattorna, och de proverna är ju ett skämt. De består av pinnar, målade med högblank färg. På både den ljusgrå och grå pinnen, ser färgerna betydligt mer beigea än grå ut, och jag vill verkligen ha en något kallare grå färg, för att undvika att de gråspräckliga plattorna upplevs som mer beiga än grå. Är det nån som har erfarenhet av Kiiltos gråa fogmassor och kan berätta hur ni tycker de ser ut? Eller som har något annat favoritfog? Nån som kanske kan posta nån bild på nån ljusgrå eller grå fog som ni använt er av och som ser fin ut? Tycker nämligen att det tillochmed är svårt att hitta exempelbilder. Eller som har några andra tankar?! Ledsen för lång post, men det känns så viktigt att få detta rätt. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.