Hej!
Bor i hus med trägolv och trätrappa.

Givet en utbredd last om 2500 kg / m2, hur behöver ett träregelverk till golvet se ut då? Är det ens görbart? Det är krypgrund under och ca 30-40 cm luft mellan jord och blindbotten. Enligt ritningen är det idag 2"x9" med ett spann på 365 cm mellan syllarna (60 c-c mellan reglarna). Det är tegelfasad enplans med oinredd vind. Det är parkettgolv ovanpå 1" plank.

Någon byggingenjör som kan yttra sig. Den öppna spisen står i samma rum fast i motsatt hörn. Fundamentet till den är förstärkt med stålbalkar och extra plintar.

Normalt dimensionerar man för 200 kg/kvm. Varför 2500 kg/kvm?

H huggan skrev:
Normalt dimensionerar man för 200 kg/kvm. Varför 2500 kg/kvm?
Det är inte min idé, det är en handläggare på en myndighet som tycker det är en bra idé. Jag vill gärna ha vatten på min kvarn att det inte är görbart.

Kan förtydliga med att ytan som ska belastas är 2x 640 x 553 mm så det är inte hela regelverket som kommer ha så stor belastning.

Att räkna punktlast som du nu beskriver är något helt annat än utbredd last. Kan du förklara vad detta handlar om?

H huggan skrev:
Att räkna punktlast som du nu beskriver är något helt annat än utbredd last. Kan du förklara vad detta handlar om?
Spelar det någon roll? Två solida föremål som orsakar denna belastning (enligt ovan). Går det att (med rimliga medel) förstärka upp givet regelverk så att det klarar lasten?

Bakgrunden är inte viktig, mest för jag blir nyfiken vad det är som är så tunt men ändå väger 2500 kg/kvm, eller är 2 mm en felskrivning?

Däremot hur man beräknar lasten utbrett eller punkt ser helt olika ut.

2mm? Det är 2x bottenytan som beskrivs. :)

Hittade själv svaret i Boverkets skrivelser. Det här kan beräknas som trängsellast med 4,0 kN/m2 vid dimensionering. Annat än att bryta upp hela golvet och dubbla upp bjälkarna samt ett till upplag så klarar det inte kraven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.