11 663 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Borra hål i betong tak
Jag köpte en ny lampa från IKEA, den kräver en fast installation, den behöver borras fast i taket i vardagsrummet.
Hur djupt får man borra? Finns det ingen tumregel för det, så man inte skadar eller kommer åt nån ledning eller kabel dragningar i väggen? Finns det några speciella skruvar/expander eller räcker det med Ikeas "FIXA" paket med skruvar/plugg..
Hur djupt får man borra? Finns det ingen tumregel för det, så man inte skadar eller kommer åt nån ledning eller kabel dragningar i väggen? Finns det några speciella skruvar/expander eller räcker det med Ikeas "FIXA" paket med skruvar/plugg..
Du behöver ju borra så djupt så du får i pluggen med lite marginal. När du tagit bort locket för eldosan i taket kan du troligen se åt vilket håll ledningarna går och därmed undvika att borra just där.
Det stämmer, jag kan se vilket håll kablarna kommer ifrån när jag plockat bort den där vit dosan så det borde va lätt att undvika.
En annan fråga, lampan har bara ingång för den bruna och blåa kabeln, inte for den gulgröna (jord). I taket finns både blåa/bruna och jordkabeln.
Lampan har en sån där kvadrat i kvadrat symbol, betyder det att den inte behöver jordas? Isåfall, räcker det med att jag bara tejpar ihop jordkabeln från taket och lägger in den lite snyggt där inne hålet?
Tack för snabba svar
En annan fråga, lampan har bara ingång för den bruna och blåa kabeln, inte for den gulgröna (jord). I taket finns både blåa/bruna och jordkabeln.
Lampan har en sån där kvadrat i kvadrat symbol, betyder det att den inte behöver jordas? Isåfall, räcker det med att jag bara tejpar ihop jordkabeln från taket och lägger in den lite snyggt där inne hålet?
Tack för snabba svar
https://www.ikea.com/se/sv/p/hektar-takskena-3-spots-moerkgra-50297485/useless skrev:
Jag försökte använda kroken för att hänga lampan men det gick inte.. Tror inte man kan hänga upp den utan att borra..
Dubbelkvadratssymbolen betyder att den är sk. dubbelisolerad och därför inte ska anslutas till skyddsjord (gulgrön).A Accenter skrev:En annan fråga, lampan har bara ingång för den bruna och blåa kabeln, inte for den gulgröna (jord). I taket finns både blåa/bruna och jordkabeln.
Lampan har en sån där kvadrat i kvadrat symbol, betyder det att den inte behöver jordas? Isåfall, räcker det med att jag bara tejpar ihop jordkabeln från taket och lägger in den lite snyggt där inne hålet?
Tack för snabba svar
Sätt helst en klämma, tex en ”ubåt” på den gulgröna, så har du gjort installationen rätt och riktigt. https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklämma/p/32-7795
Klicka här för att svara