Spånskiveskruv...
Lägger man gipsskiva ovanpå, är gipsskiveskruvar lämpliga. Då drar dessa rakt igenom gipset.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
prototypen skrev:
Jag har i flera av mina lokaler tjock masonit ( board heter det ) och tja det funkar det också.

Nackdelen med OSB är att den är så hård att gipsskruv inte försänker sig själv, då får man skaffa en skruvsort till.

Protte
Jag har alltid skruvat osb med gipsskruv, håller med om problemet men det brukar lösa sig om man tänker på att inte sätta skruven mitt på en osbflisa. Oftast försänker sig skruven alldeles utmärkt oavsett placering men billig skruv går av ibland....

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Oavsett om man använder osb, plyfa eller spån så ska dessa självklart skruvas (mot reglarna) med avsedd skruv. Så kallad spånskiveskruv eller annan skruv med en ogängad del närmast skallen, då säkerställs att träskivorna pressas mot reglarna.

Oldboy skrev:
Spånskiva är helt oduglig att fästa saker i.
Antingen har du aldrig jobbat med spånskiva eller så använder du helt fel teknik.

Allt som du rimligtvis vill hänga upp på en vägg i ditt hem (kök, hyllor, tv, mm) funkar utomordentligt bra att fästa i en 12mm väggskiva av spån.

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Antingen har du aldrig jobbat med spånskiva eller så använder du helt fel teknik.

Allt som du rimligtvis vill hänga upp på en vägg i ditt hem (kök, hyllor, tv, mm) funkar utomordentligt bra att fästa i en 12mm väggskiva av spån.
Spånskiva ska förborras när man skruvar upp saker , om man ej förborrar är det stor risk att skruven tar med sej mycket matrial när skruven åker igenom spånet

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Helt riktigt, man kan med fördel förborra.

Själv brukar jag köra med råspont bakom gipset. Aningen dyrare än OSB men betydligt billigare än plyfa och hållfasthetsmässigt väl i klass med plyfan. Förvisso lite extra jobb att sätta upp, men jämfört med allt annat som tar tid så är det inte så mycket att orda om.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jag har fäst saker (tunga) i 12mm spånskiva utan att förborra. Fortfarande efter 6 år sitter allt som berg.

Atom skrev:
Jag har fäst saker (tunga) i 12mm spånskiva utan att förborra. Fortfarande efter 6 år sitter allt som berg.
Oftast sitter saker bra utan att förborra ,kan sätta upp väldigt tunga saker med molly i enlagers gips också .
Men det är först när sakerna ramlar ner man vet att man gjort fel .

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Hej Nybygge.

Vad är det för utrymmen vi pratar om? Vad ska fästas på väggarna?
/Nils82

I mitt fall, om jag inte kollar fel, så skiljer det inte mkt på totalen i pris. Jag ska göra mitt garage en gång så är jag ute och cyklar om jag väljer 12mm K70-20 konstruktionsplywood?

100kr/kvm jmf 62kr/kvm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.