En allmän fråga till de som faktiskt kan:

Hur ska man hantera vanligt byggvirke typ 45x45-reglar, glespanel, salningslister osv. före montaget? D.v.s:

• NÄR bör man köpa det, precis innan användning och skruva upp det så fort som möjligt?
  • eller ska det ligga i den miljö det ska användas ett tag och acklimatisera sig?
  • Om det ska ligga ett tag, HUR sa det ligga? Luftigt, packat, vertikalt, inspänt?
  • Finns det någon skillnad mellan olika virkeskvalitér eller konstruktioner? Ex. mellan hur man gör med möbler alt. regelväggar.
Tycker jag får vitt skilda rekommendationer kring detta och ingen har någon egentlig anledning (som inte är "jag har alltid gjort så") till varför de gör som de gör.

Det jag upplever dock är att grejer jag köpt slår sig oavsett vad man gör om man låter dem ligga inne en dag eller två. Och det spelar ingen roll om det är byggvirke, planhyvlat eller fingerskarvat. Och man får skruva ihop sin konstruktion under spänning vilket känns sådär.

Bygg med materialet så fort som möjligt. Om du måste förvara det ett tag så se till att förvara det i spänn. Antingen i snygga travar så att vikten av de övre spänner ner de undre eller på något mer avancerat vis (spännband, tvingar hantlar på toppen etc.). De översta reglarna som slår sig mest kan man använda till kortlingar så blir de ändå användbara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.