Hej,
Vi får leveranser med jämna mellanrum och vanligen är det inga problem för föraren att backa upp på vår uppfart. Denna gången kom man dock med en mycket större lastbil plus att man nog inte riktigt visste hur den skulle hanteras. Resultatet blev att man körde emot en av pelarna(Mexitegel), 2 stenar flixades :
https://imgur.com/a/QeCpJxh
Föraren vill komma ut och åtgärda defekten med någon form av utomhuscement. Initialt sa jag nej, vi har byggt detta själv och det krävs en viss nogranhet för att det ska bli helt återsällt. Vårt förtroende för honom är inte på top, vi har tidigare råkat ut för minde insidenter med honom och känslan är att saker och ting är inte så noga.
Muren är byggd med liknande mexitegel som huset och denna sten går inte att köpa ny. Man kan finna begagnat men det finns en väldigt stor variation så att hitta exakt likadan sten är svårt. Muren är huvudsakligen limmad och första tanken är att limma tillbaka bitarna. Efter att hålla till bitarna så kan man konstatera att de i stort passar men det kommer bli synliga sprickor. Mexitegel är ganska poröst så bara av att försöka passa in delarna tappar man material och därmed passform.
En anna lösning är att försöka fåtag på sten och då byta ut dem.
Oavsett så räknar vi par timmars jobb på detta och det kommer inte bli som det var tidigare.
Hur ska man tänka? Jag vet ju att om hantverkar gjort fel så måste man låta dem få möjlighet att åtgärda men det är liten annan sitts här.
Troligen hade vi velat ha en ekonomisk ersättning för det jobb vi nu måste lägga ner för att försöka återställa det. Men vad har man rätt att begära?
Vi får leveranser med jämna mellanrum och vanligen är det inga problem för föraren att backa upp på vår uppfart. Denna gången kom man dock med en mycket större lastbil plus att man nog inte riktigt visste hur den skulle hanteras. Resultatet blev att man körde emot en av pelarna(Mexitegel), 2 stenar flixades :
https://imgur.com/a/QeCpJxh
Föraren vill komma ut och åtgärda defekten med någon form av utomhuscement. Initialt sa jag nej, vi har byggt detta själv och det krävs en viss nogranhet för att det ska bli helt återsällt. Vårt förtroende för honom är inte på top, vi har tidigare råkat ut för minde insidenter med honom och känslan är att saker och ting är inte så noga.
Muren är byggd med liknande mexitegel som huset och denna sten går inte att köpa ny. Man kan finna begagnat men det finns en väldigt stor variation så att hitta exakt likadan sten är svårt. Muren är huvudsakligen limmad och första tanken är att limma tillbaka bitarna. Efter att hålla till bitarna så kan man konstatera att de i stort passar men det kommer bli synliga sprickor. Mexitegel är ganska poröst så bara av att försöka passa in delarna tappar man material och därmed passform.
En anna lösning är att försöka fåtag på sten och då byta ut dem.
Oavsett så räknar vi par timmars jobb på detta och det kommer inte bli som det var tidigare.
Hur ska man tänka? Jag vet ju att om hantverkar gjort fel så måste man låta dem få möjlighet att åtgärda men det är liten annan sitts här.
Troligen hade vi velat ha en ekonomisk ersättning för det jobb vi nu måste lägga ner för att försöka återställa det. Men vad har man rätt att begära?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Vem är föraren då? Företagsägaren själv eller? Jag förstår ju grejen som helhet men du talar om utseendet som väldigt primärt samtidigt som det ser ut som nån har fogat med en spade? Visst vill man ha skador åsamkade av nån annan åtgärdade men osynligt lär det ju aldrig bli och det lättaste är väl att limma tillbaks bitarna om det nu inte är mos av allting.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Du har helt rätt! Tyvärr förlorar man sin kontroll över fotona när man gör på det viset i detta forum. Det finns ingen möjlghet att radera bilder i efterhand, av den anledningen nöjer jag mig numera åt att länka dem.Dan_Johansson skrev:
Föraren är en anstäld på speditionsföretaget.S Stefan1972 skrev:Vem är föraren då? Företagsägaren själv eller? Jag förstår ju grejen som helhet men du talar om utseendet som väldigt primärt samtidigt som det ser ut som nån har fogat med en spade? Visst vill man ha skador åsamkade av nån annan åtgärdade men osynligt lär det ju aldrig bli och det lättaste är väl att limma tillbaks bitarna om det nu inte är mos av allting.
Mur och pelare är huvudsakligen limmade men för att täcka igen vissa kliper har vi lagt utomhus fix mellan stenar(horisontellt). Normalt gör man säkert inte så men det passade vår smak bättre.
Så frågan är här, måste vi först tillåta dem åtgärda det eller kan vi kräva ekonomisk kompensation för det?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det gör du på imgur också ..S snowjim skrev:
"With regard to any file or content you upload to the public portions of our site, you grant Imgur a non-exclusive, royalty-free, perpetual, irrevocable worldwide license (with sublicense and assignment rights) to use, to display online and in any present or future media, to create derivative works of, to allow downloads of, and/or distribute any such file or content. To the extent that you delete any such file or content from the public portions of our site, the license you grant to Imgur pursuant to the preceding sentence will automatically terminate, but will not be revoked with respect to any file or content Imgur has already copied and sublicensed or designated for sublicense." https://imgur.com/tos
Ja, fogarna på tornen är inte vackra, ett misstag kan man väll milt säga.S Stadsfiskalen skrev:
Själva åtgärden i sig blir då att sätta dit delarna med likadan utomhusfix, på så viss kan man jämna till och undkomma sprickor. Det blir såklart svårare att parera in passformen men det borde gå att få hyffsat rätt.
Oavsett så lär det blir ett jobb så frågan är vad det kan vara värt? Vad skulle en hantverkare ta för att åtgärda det?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Nja, det var du som tog upp det? För min del får du göra som du vill, men vill man ha många svar är det bättre med bilderna i tråden ..S snowjim skrev:
Om chauffören är händig lär han kunna ordna det. Det går nog att trolla bort mycket, kanske så att det inte syns om man inte synar det. Be om ett par-tre flaskor whisky utöver det som kompensationS snowjim skrev:Ja, fogarna på tornen är inte vackra, ett misstag kan man väll milt säga.
Själva åtgärden i sig blir då att sätta dit delarna med likadan utomhusfix, på så viss kan man jämna till och undkomma sprickor. Det blir såklart svårare att parera in passformen men det borde gå att få hyffsat rätt.
Oavsett så lär det blir ett jobb så frågan är vad det kan vara värt? Vad skulle en hantverkare ta för att åtgärda det?
Jag hade gjort det lilla jobbet själv för att få det som jag vill ha det, eller att ha mig själv att skylla på om det inte blir bra.
Hade jag sedan velat "sätta dit" chauffören hade jag pratat med honom nästa gång och varit väldigt tydlig med att han måste ha koll på vad han sysslar med, eller be om hjälp med att kolla innan han backar.
Vill ni sätta dit chaffisen mer ordentligt redan nu kan ni ju skicka ett mejl till företagets infomejl/kundservice och förklara att chauffören orsakat skador på er mur och eventuellt lägga till att ni vill ha ersättning/kompensation.
Hade jag sedan velat "sätta dit" chauffören hade jag pratat med honom nästa gång och varit väldigt tydlig med att han måste ha koll på vad han sysslar med, eller be om hjälp med att kolla innan han backar.
Vill ni sätta dit chaffisen mer ordentligt redan nu kan ni ju skicka ett mejl till företagets infomejl/kundservice och förklara att chauffören orsakat skador på er mur och eventuellt lägga till att ni vill ha ersättning/kompensation.
I fall som detta ska man först anteckna regnumret på bilen. Går det inte att komma överrens på annat sätt anmäler man det sedan till försäkringsbolaget.
Jag hade börjat med transportföretaget, är det bovägga direkt, försäkringsärende.
Jag hade börjat med transportföretaget, är det bovägga direkt, försäkringsärende.
Klicka här för att svara