Jag har en fråga gällande golv i uterum. Idag har jag en öppen/takad veranda på höga plint. Golvet består idag av vanliga golvplank med ca 10mm mellanrum.

Min tanke är att glasa in denna veranda så den kan användas vår/höst med, och behöver då kanske isolera golvet så det ej blir dragit därifrån. Men vad skall jag använda för typ av golv för bästa resultat sedan?

Jag bör ju ha ett golv som blir rätt/utan mellanrum. Golvet bör vara slitstarkt då det är en typ grovveranda som måste passeras för ut/ingång i huset

Tar tacksamt emot tips på material för golvet

Är det tänkt att verandan ska vara uppvärmd året runt?

Klinker är ju ett slitstarkt golv. Skulle golvkonstruktionen gå att styva så pass att det skulle kunna läggas?

GoForIt GoForIt skrev:
Är det tänkt att verandan ska vara uppvärmd året runt?

Klinker är ju ett slitstarkt golv. Skulle golvkonstruktionen gå att styva så pass att det skulle kunna läggas?
Nej, den kommer ej vara uppvärmd alls, mer än solvärmen. Så klinkers blir för kallt käner jag

Problemet med trä i ett ouppvärmt utrymme är ju att det vill röra sig och expandera när luftfuktigheten ändras.
Lägger man ett spontant (springfritt) trägolv så finns risk att det vill bukta sig när luftfuktigheten ökar.
Då är ex. ett laminat, baserat på annan bas än trä bättre. Men det riskerar att bli väldigt halt (i synnerhet vintertid).

Jag hade kört på vinylgolv av klickvarianten. Finns både som mjuk eller hård variant. Tål fukt och är lika lätt som laminat att lägga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.