Hej!

Jag har börjat renovera trappan hemma, tagit bort plastmattan och fick se att det inte var trä som jag trodde. Så nu är min fråga: om nån här kan bekräfta att det grå materialet på bilderna är spånskiva? Vi vill måla trappan och hoppas att det blir bra.

Jag tog en bit av det och det brann som en bit trä. Hoppas nån kan se vad detta kan vara.

Tack så mycket, mvh, Boris.

• Bild på en delvis avskalad trappsteg med synligt grått material som kan vara spånskiva, omgiven av flagnande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en trappsteg med borttagen plastmatta, visar ett lager av potentiell spånskiva och kvarvarande limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som linoleum. Spånskivor är inget lämpligt material för trappor. Det är nog trä under.

Ja fast om du tar bort mattan blir det ett hål eftersom nosen är högre än steget.

Tack för dina svar!

Justus, om det är linoleum vet du hur kan jag måla och skydda stegen? Väggfärg+lack/vax?
Topmount, mattan är redan tog bort, det gula är lim/vax som jag kan ta bort med värme. Grå materialet kan inte tas bort.

Linoleum är en blandning av linolja och kork . Jag kommer inte ihåg hur man underhåller det, men googla på "underhålla linoleum" så får du nog många svar. Det var förskräckligt vanligt för några decennier sedan.

Boris33 Boris33 skrev:
Tack för dina svar!

Justus, om det är linoleum vet du hur kan jag måla och skydda stegen? Väggfärg+lack/vax?
Topmount, mattan är redan tog bort, det gula är lim/vax som jag kan ta bort med värme. Grå materialet kan inte tas bort.
Den ursprungliga mattan (den grå) ligger ju nedsänkt i steget. En del lägger nålfiltsmatta i steget eller ersätter med ny linoleummatta, kan man skruva väck trappnosen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.