Hej!
Jag har börjat renovera trappan hemma, tagit bort plastmattan och fick se att det inte var trä som jag trodde. Så nu är min fråga: om nån här kan bekräfta att det grå materialet på bilderna är spånskiva? Vi vill måla trappan och hoppas att det blir bra.
Jag tog en bit av det och det brann som en bit trä. Hoppas nån kan se vad detta kan vara.
Tack så mycket, mvh, Boris.
Jag har börjat renovera trappan hemma, tagit bort plastmattan och fick se att det inte var trä som jag trodde. Så nu är min fråga: om nån här kan bekräfta att det grå materialet på bilderna är spånskiva? Vi vill måla trappan och hoppas att det blir bra.
Jag tog en bit av det och det brann som en bit trä. Hoppas nån kan se vad detta kan vara.
Tack så mycket, mvh, Boris.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ser ut som linoleum. Spånskivor är inget lämpligt material för trappor. Det är nog trä under.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Linoleum är en blandning av linolja och kork . Jag kommer inte ihåg hur man underhåller det, men googla på "underhålla linoleum" så får du nog många svar. Det var förskräckligt vanligt för några decennier sedan.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Den ursprungliga mattan (den grå) ligger ju nedsänkt i steget. En del lägger nålfiltsmatta i steget eller ersätter med ny linoleummatta, kan man skruva väck trappnosen?Boris33 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden