Jaha, nu när du renoveringen tagit sig in i mörkaste delarna av huset (suterrängkällare) hittar man den ena mysigare överraskningen efter den andra... :sweat:

Huset är dränerat av förra ägaren med Platon utvändigt (ingen isolering) och bilder visar att det är "seriöst" utfört och urgrävt ända ner till klacken och dräneringsrör och singel längs ner och markduk så det ser rätt ut...

Nu tog jag bort två gamla garderober som tjänat som mina verktygsskåp under åren och baksidan och undersidan av dem var allt annat än trevliga, alldeles svart och ludet av mögel.
Skåpen är utslängda och väggen borstad/slipad och tvättad med Klorin så så långt allt väl.

Dock är ju planen på nya skåp... Det fanns även ett utsug för mekanisk frånluft som var inbyggt bakom skåpen (så ingen luft har kunnat komma ut där men det suger luft nu när det är öppnat).

Jag kan få in tilluft i rummet med lite meck så min fundering är att ta hål i väggen och få in ett sånt "platt" ventilationsrör som jag sen drar ner till golvet och in bakom de nya garderoberna (som får stå en bit från väggen) och så tar jag hål med jämna mellanrum i kanalen som går längs med golvet.

Tanken då att utsuget suger luft och det kommer in "färsk" luft som sugs upp längs väggen bakom garderoberna.

Nu frågan då, dels funderar jag på om det kommer att ge tillräcklig luftcirkulation eller om risken blir att det inte blir tillräckligt undertryck om dörrar till rummet står öppna så att ingen luft "sugs" på baksidan av garderoberna.
Sen undrar jag om det finns smalare än 50mm kananlrör någonstans, skulle gärna bara ha typ 30 mm för att få garderoberna närmare väggen.

På sommaren finns det ju risk att fuktig utomhus luft kommer in och kondenseras på den kalla väggen. Problemet är väll att väggen bakom inte värms upp av rummet. Tror det räcker långt att sätta skåpen på ben och lämna en spalt upptill.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Spalt upptill blir det med ca 12 cm eftersom de nya skåpen (IKEA) är lägre än taket.
Kanske bäst, ja, att bara ställa dem på tassar (typ 8 cm) och så någon centimeter från väggen...

Kan tillägga att väggen är putsad betong så inget organiskt där...

Min 4 cm från vägg för att få självdrag, kan även bli så det drar nedåt då väggen är kall och inget värmetillskott vid golvet

Både vägg och golv är ju kallt eftersom det är oisolerad platta på mark. Jag håller på att lägga klinker på golvet som bäst...

Frånluften i rummet kommer då att suga uppvärmd luft från intilliggande rum och frånluftventilen sitter rakt ovanför "problemhörnet" så förhoppningsvis då sugs en tillräcklig del luft även upp bakom skåpen...

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
När vi bygger kylrum sparar vi oftast en 10xm glipa mellan vägg och vägg där vi ventilerar. Eller så lägger vi en värmekabel mellan väggarna så termiken får varm luft att dra ut fukten. Så mitt råd är att montera skåpen med minst 5cm från väggen och ventilera eller värma.

S sixten88 skrev:
När vi bygger kylrum sparar vi oftast en 10xm glipa mellan vägg och vägg där vi ventilerar. Eller så lägger vi en värmekabel mellan väggarna så termiken får varm luft att dra ut fukten. Så mitt råd är att montera skåpen med minst 5cm från väggen och ventilera eller värma.
Hmmm, ja, en självreglerande värmekabel kanske inte vore så dumt... Kan man lägga den i ett 50 mm dräneringsrör månne så den är enkel att byta utan att behöva montera ner skåpen...?

Tänker att du kan sätta skåpen på ben och klamra kabeln på väggen. Då går den att byta. Räcker ju att det blir varmt under skåpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.