Jag vill ha grovt putsade innerväggar o har nu tagit ner tagpeterna. Blev dock osäker när jag såg att det var spånskiva under tapeten. Gipsskiva ska inte vara några problem, men jag blev väldigt osäker på hur det fungerar på spånskiva..
Mja.. fast det gäller en ganska liten hall.. Där det visade sig att 3 av fyra väggar var nästan helt nya spånskivor med endast ett lager tapet på.. Så det känns som att om det inte går att putsa spånskivorna sätter jag nog tapet istället. Eventuellt målar jag sedan den med färg med sånna där korn i - som en slags kompromiss.
Känns lite väl slösigt att ta bort så fina spånskivor och vill hellst inte göra hallen mindre än vad den är med gips ovanpå dem. Dessutom är dörrar o dörrkarmar orginal - dvs väääldigt gamla- o jag tror jag får lite problem att passa in dem igen (jag är bara en glad amatör) ifall jag lägger på en gipsskiva ovanpå de väggar som finns..
Känns lite väl slösigt att ta bort så fina spånskivor och vill hellst inte göra hallen mindre än vad den är med gips ovanpå dem. Dessutom är dörrar o dörrkarmar orginal - dvs väääldigt gamla- o jag tror jag får lite problem att passa in dem igen (jag är bara en glad amatör) ifall jag lägger på en gipsskiva ovanpå de väggar som finns..
Tusen tack för era svar! Ja, det känns som att jag nog får välja att tapetsera trotts allt. Det är ett gammalt hus så det lever ganska mycket redan o jag gissar att en putsad vägg som inte blir så bra är jobbigare att rätta till i efterhand än en tapetserad.. Så tyvärr får det nog bli tapet..
Gipsputsen ska väl i för sig klara en viss rörelse.. men jag vågar nog inte schansa.. Hade man bara vetat att någon redan gjort det o fått ett bra resultat hade det varit en annan femma!
Gipsputsen ska väl i för sig klara en viss rörelse.. men jag vågar nog inte schansa.. Hade man bara vetat att någon redan gjort det o fått ett bra resultat hade det varit en annan femma!
Det funkar bra, jag gjorde det för att räta upp en sned vägg och tänker sätta gipsskiva utanpå i nästa steg. Dock spricker det som sagt om spånet rör sig så enbart gipsbruk på spån är nog ingen hållbar lösning.
Klicka här för att svara

