För att göra den starkaste infästningen mellan bärlinan och den stående stolpen hur gör man då? Låta stolpen gå förbi bärlinan och fästa med vagnsbult? Låta bärlinan vila ovanpå stolpen och fästa med någon form av beslag?
Bärlinan består av dubbla 45mm

Det beror på vad stolpen har för funktion och last.

• Gilla
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror på vad stolpen har för funktion och last.
Funktionen är att hålla upp bärlinan till altanen. Lasten vet jag ej, men det är en normal altan

I så fall är det bäst att ställa stolpen under bärlinan och använda skarvjärn på sidorna som du drar fast med genomgående bult både i stolpe och bärlina.

• Gilla
JF. och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I så fall är det bäst att ställa stolpen under bärlinan och använda skarvjärn på sidorna som du drar fast med genomgående bult både i stolpe och bärlina.
Är det så här du menar?

• Handritad skiss av en konstruktion på linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, fast det bör nog vara två bultar i stolpen för att göra det riktigt stabilt.

• Gilla
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, fast det bör nog vara två bultar i stolpen för att göra det riktigt stabilt.
En genom stolpen och en genom bärlinan då Duger en hålplatta med dimension 175x40mm?

Finns det verkligen plats för genomgående bult i en hålplatta? Rubriken för tråden är ju "starkaste infästningen". Jag tänker på det som brukar kallas skarvjärn som påminner om plintjärn.

• Gilla
Lorpar och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Finns det verkligen plats för genomgående bult i en hålplatta? Rubriken för tråden är ju "starkaste infästningen". Jag tänker på det som brukar kallas skarvjärn som påminner om plintjärn.
Den heter hålplatta special med två hål för M10 bult. Ska kolla om jag kan hitta de du menar

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Bauhaus har också liknande . T.ex: [länk]

/Göran

P.S Behöver du skarva bärlinorna eller räcker dom hela altanens bredd oskarvat?
Den kommer bli 9,6M bred, så kommer vara tvungen att skarva.

Jag sitter med 13.6m i min konstruktion som har byggstart nästa vecka. Samma lösning ( som Justus vet...). Limträstolpar 90x90 med dubbla 45x195x5400 bärlinor som läggs omlott och skarvas på uppläggen på stolparna. Har inte löst infästningen riktigt själv över skarven....

/Göran

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Här är min uppregling och bärlineplacering:

Arkitektonisk ritning av en uppregling och bärlineplacering med måttangivelser och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag sitter med 13.6m i min konstruktion som har byggstart nästa vecka. Samma lösning ( som Justus vet...). Limträstolpar 90x90 med dubbla 45x195x5400 bärlinor som läggs omlott och skarvas på uppläggen på stolparna. Har inte löst infästningen riktigt själv över skarven....

/Göran
Kommer ha dubbla 45x220 så lägger de omlott som du säger. Du menar hur du ska få till beslaget över skarven? För det kanske inte blir helt optimalt. Köpte du beslagen som du länkade från bauhaus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.