För att göra den starkaste infästningen mellan bärlinan och den stående stolpen hur gör man då? Låta stolpen gå förbi bärlinan och fästa med vagnsbult? Låta bärlinan vila ovanpå stolpen och fästa med någon form av beslag?
Bärlinan består av dubbla 45mm
Bärlinan består av dubbla 45mm
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på vad stolpen har för funktion och last.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I så fall är det bäst att ställa stolpen under bärlinan och använda skarvjärn på sidorna som du drar fast med genomgående bult både i stolpe och bärlina.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, fast det bör nog vara två bultar i stolpen för att göra det riktigt stabilt.
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Finns det verkligen plats för genomgående bult i en hålplatta? Rubriken för tråden är ju "starkaste infästningen". Jag tänker på det som brukar kallas skarvjärn som påminner om plintjärn.
Den heter hålplatta special med två hål för M10 bult. Ska kolla om jag kan hitta de du menarJ justusandersson skrev:
Bauhaus har också liknande . T.ex: https://www.bauhaus.se/skarvbeslag-180x40-mm
/Göran
P.S Behöver du skarva bärlinorna eller räcker dom hela altanens bredd oskarvat?
/Göran
P.S Behöver du skarva bärlinorna eller räcker dom hela altanens bredd oskarvat?
Jag sitter med 13.6m i min konstruktion som har byggstart nästa vecka. Samma lösning ( som Justus vet...). Limträstolpar 90x90 med dubbla 45x195x5400 bärlinor som läggs omlott och skarvas på uppläggen på stolparna. Har inte löst infästningen riktigt själv över skarven....
/Göran
/Göran
Kommer ha dubbla 45x220 så lägger de omlott som du säger. Du menar hur du ska få till beslaget över skarven? För det kanske inte blir helt optimalt. Köpte du beslagen som du länkade från bauhaus?Sharky58 skrev: