Är nybörjare på detta med att bygga.
Skall bygga ny trapp från verandan. Tre köpta vangstycken, 5 steg med normalt steghöjd, cc cirka 44.

Verandan är av gammal betong. Det är en lagning ytterst mot där jag tänkte att vangstyckena skulle sitta. Jag har varit lite fundersam över hur vettigt det är att borra där då det ju är nära kanten. Har nu läst att 8 mm borr bör ha minst 8 cm från kanten. Då funkar inte detta alls. Detta är mer 3,5. Sprickan som kan skönjas tror jag är putsen bara, men vet inte. Jag borrade med borrhammare.

Har jag missförstått eller är det bara att tänka om? Vad kan man göra? Fästa lodräta reglar längre ner i muren som trappen sen är fäst i?

• Metalldel av en trappvang monterad nära kanten på en gammal sprucken betongveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappvangar av trä placeras på gammal betongveranda med vattenpass och cementpåse i förgrunden.
    Skapa konto
S Sigward skrev:
Är nybörjare på detta med att bygga.
Skall bygga ny trapp från verandan. Tre köpta vangstycken, 5 steg med normalt steghöjd, cc cirka 44.

Verandan är av gammal betong. Det är en lagning ytterst mot där jag tänkte att vangstyckena skulle sitta. Jag har varit lite fundersam över hur vettigt det är att borra där då det ju är nära kanten. Har nu läst att 8 mm borr bör ha minst 8 cm från kanten. Då funkar inte detta alls. Detta är mer 3,5. Sprickan som kan skönjas tror jag är putsen bara, men vet inte. Jag borrade med borrhammare.

Har jag missförstått eller är det bara att tänka om? Vad kan man göra? Fästa lodräta reglar längre ner i muren som trappen sen är fäst i?
Jag funderar på att köpa tryckt 45x145, kapa i ca 70 cm bitar och fästa längre ned på muren med papp bakom, fransk skruv eller expander eller möjligen fasadplugg. Sen fästa trappan i detta. Det är om det håller bara, jag kan inte sånt här så bra...

D
Låter som en bra idé.

jag skulle använda expanderbult.

D
Jag skulle dock ta en lång bit som går hela vägen bakom det översta trappsteget och fästa den långa biten med 3-4 expanderbultar.

D Derbyboy skrev:
Jag skulle dock ta en lång bit som går hela vägen bakom det översta trappsteget och fästa den långa biten med 3-4 expanderbultar.
Tack för tips! Tänkte också på nåt liknande.

Sätt exspander ca 10 cm långa och som passar i hålen, sen dra du tills det blir lagom hårt, inte för kung och fosterland då spräcker betongen uppåt. Dessa bultar ska bara ta lasten till 80% rakt ner och 20% utåt

J jonaserik skrev:
Sätt exspander ca 10 cm långa och som passar i hålen, sen dra du tills det blir lagom hårt, inte för kung och fosterland då spräcker betongen uppåt. Dessa bultar ska bara ta lasten till 80% rakt ner och 20% utåt
Ok tänker du att det kan funka med borrhålen som sitter ca 35 mm från övre kant då eller menar du i 45x145 regeln?

På bild har du en vinkel som sitter i vagnstycket och har 2 hål i sig mot betongen, sätt 2 exspander i hålen och dra så du känner att dom spänner fast inte för hårt, en exspander spänner bra i ett hål. Det är 3 st vagnstycken, det blir inte många kilo tryck på bultarna och kan nog säga att det räcker bra med 6 mm exspander, nu verkar det som du borrat så ta 8 mm eller 10 mm så är du bergsäker

D
Jag tror inte det kommer fungera med de befintliga hålen men det där kan nog andra bättre. Jag hade iaf inte chansat.

jag skulle ta en kraftigare diemension, tex 45x220. Då kan du sätta bultarna 10-12 cm ner. Skruva fast vagnstyckena bakifrån i den längsgående (45x220). Använd långa skruv för utomhusbruk. Sedan borrar du 4 hål med en träborr. Sedan reser du upp konstruktionen och borrar med en betongborr för bultarna. Du kan köra papp bakom. Det skadar inte.

J jonaserik skrev:
På bild har du en vinkel som sitter i vagnstycket och har 2 hål i sig mot betongen, sätt 2 exspander i hålen och dra så du känner att dom spänner fast inte för hårt, en exspander spänner bra i ett hål. Det är 3 st vagnstycken, det blir inte många kilo tryck på bultarna och kan nog säga att det räcker bra med 6 mm exspander, nu verkar det som du borrat så ta 8 mm eller 10 mm så är du bergsäker
Ja två hål per vangstycke. Problemet är att de känns nära varandra och nära kant. Jag har fyra vinklar och tänkte 6 expander totalt. Har lagat den här gamla betongen en gång redan och tror inte det är helt enligt boken. Vågar nog inte gå högre än 8mm som jag borrat med nu.

• Träreglar monterade på betong med metallvinklar och bultar, skuggor på solig dag.
    Skapa konto
D Derbyboy skrev:
Jag tror inte det kommer fungera med de befintliga hålen men det där kan nog andra bättre. Jag hade iaf inte chansat.

jag skulle ta en kraftigare diemension, tex 45x220. Då kan du sätta bultarna 10-12 cm ner. Skruva fast vagnstyckena bakifrån i den längsgående (45x220). Använd långa skruv för utomhusbruk. Sedan borrar du 4 hål med en träborr. Sedan reser du upp konstruktionen och borrar med en betongborr för bultarna. Du kan köra papp bakom. Det skadar inte.
Låter stabilt. Kan nog bli den lösningen. Kan väl inte skada med befintliga vinklar i 45x220? Mest estetiskt kanske.

D
Det kommer säkerligen också fungera med vinklar. Det blir nog inte lika starkt som att dra 2 st 120-140 skruv i bakkant men det blir ju betydligt lättare att justera eller byta ett vagnstycke i framtiden.

• Gilla
Sigward
  • Laddar…
J
Nu är jag inte expert men har byggt en liknande en gång och gjorde samma ev misstag som jag tror du gör. Ska du inte börja med översta steget på trappan ett steg nedanför altanens nivå? Nu kommer man hamna med ett steg där någon lätt kan trampa utanför av misstag och det kommer ev se märkligt ut. Kanske olika sätt eller skolor det där? Sågar du av översta vinkeln försvinner ju även problemet.

J Jocke Best skrev:
Nu är jag inte expert men har byggt en liknande en gång och gjorde samma ev misstag som jag tror du gör. Ska du inte börja med översta steget på trappan ett steg nedanför altanens nivå? Nu kommer man hamna med ett steg där någon lätt kan trampa utanför av misstag och det kommer ev se märkligt ut. Kanske olika sätt eller skolor det där? Sågar du av översta vinkeln försvinner ju även problemet.
Ja men kanske, jag har fått för mig att det är vanligare såhär men jag kanske är fel på det. Mycket oerfaren som sagt funderade på den varianten men tänkte det skulle se lite konstigt ut.

D
Äh va fan Sigward så oerfaren tycker jag inte du verkar. Du har åtminstone köpt byggvinklar och tre vagnstycken och du tänker använda ett vattenpass.

Det går väl att göra på både sätten.

Drar du ner vagnstycken ett snäpp kommer du ha betong som bakgrund bakom första steget.

Har du, som nu, kommer du ha en liten ”platå” högst upp i våg med trallen.

Blunda och fundera på vad som blir snyggast.....

• Gilla
Sigward och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.