3 849 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Tips på skruv, fästa plåtregel i leca
Jag är i färd med att planera inköp till undertak/sänkt tak som kommer att byggas med hjälp av plåtreglar. Dessa är tänkta att fästas i väggarna, som består av leca.
För att få det enkelt tänkte jag först om det fanns någon form av "lecaskruv" som kunde monteras direkt i borrat hål. Eller är det bättre att köra på vanliga plugg och montageskruv?
Skulle spikplugg funka? Typ såna här:

För att få det enkelt tänkte jag först om det fanns någon form av "lecaskruv" som kunde monteras direkt i borrat hål. Eller är det bättre att köra på vanliga plugg och montageskruv?
Skulle spikplugg funka? Typ såna här:

Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Produkter som diskuteras: "Lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Nu blev jag nyfiken... jag har tidigare använt spikplugg i Leca och tycker att de oftast har bitit bra, men jag kan ha haft tur. Leca är väl inte helt optimalt att fästa i egentligen.T tergo skrev:
I detta fallet kommer belastningen att vara tvärs skruven och ingen dragkraft som vill dra ut skruven/spikpluggen.
För ditt ändamål kommer det att fungera till fullo. Sen finns det helt klart bättre alternativ men all skall vägas i kostnader och behov.pjodden skrev:
Den här typen av skruv har jag använt med framgång i Leca/lättklinker-väggar https://www.proffsmagasinet.se/mask...CqjgW38wkphXCtmByn8dgzDIxPeOJaAhoCVsQQAvD_BwE
Förr körde man ofta med lite grövre träskruv.
Förr körde man ofta med lite grövre träskruv.
Klicka här för att svara