Jag är i färd med att planera inköp till undertak/sänkt tak som kommer att byggas med hjälp av plåtreglar. Dessa är tänkta att fästas i väggarna, som består av leca.

För att få det enkelt tänkte jag först om det fanns någon form av "lecaskruv" som kunde monteras direkt i borrat hål. Eller är det bättre att köra på vanliga plugg och montageskruv?

Skulle spikplugg funka? Typ såna här:
1_24169-2_3.jpg

De funkar perfekt

S sixten88 skrev:
De funkar perfekt
Tack för svar!

Då får det bli spikplugg, det känns enklast.

Lättbetongskruv

spikplugg funkar inte i leca

T tergo skrev:
spikplugg funkar inte i leca
Nu blev jag nyfiken... jag har tidigare använt spikplugg i Leca och tycker att de oftast har bitit bra, men jag kan ha haft tur. Leca är väl inte helt optimalt att fästa i egentligen.

I detta fallet kommer belastningen att vara tvärs skruven och ingen dragkraft som vill dra ut skruven/spikpluggen.

pjodden pjodden skrev:
Nu blev jag nyfiken... jag har tidigare använt spikplugg i Leca och tycker att de oftast har bitit bra, men jag kan ha haft tur. Leca är väl inte helt optimalt att fästa i egentligen.

I detta fallet kommer belastningen att vara tvärs skruven och ingen dragkraft som vill dra ut skruven/spikpluggen.
För ditt ändamål kommer det att fungera till fullo. Sen finns det helt klart bättre alternativ men all skall vägas i kostnader och behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.