Hej!

Jag har en liten lada på min gård (100m2 yta i markplan) och har haft en idé som jag nu tänker försöka förverkliga. Jag ska bygga om den till en lägenhet kombinerat med mekhall och förvaring för mina bilar.:)

20151021_134133.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har än så länge bara planen i mitt huvud och inga ritningar men huvudspåret är att bygga vidare på loftet och skapa en övervåning med lägenheten. Där tänker jag mig 2 burspråk på taket för att skapa mer yta med raka väggar. Sen tänker jag ha en altan i söderläge med solceller som takyta.

När det gäller garage/mekdelen är planen att ta upp en öppning i grundmuren i den låga delen av ladan för att kunna skapa en mekhall med tillräcklig takhöjd för en pelarlyft och att resterande yta på markplan blir en snygg "bilhall" med hängutrymme och diverse roligheter som man alltid har önskat sig av tomten. :cool:

Hela byggnaden ska vara isolerad och jag tänker mig golvvärme från befintlig bergvärmepump.

Jag ser framför mig en modernt inredd lägenhet men ett yttre i mer gammal stil.

Så här tidigt i projekterandet är min fundering just nu om det rent kostnadsmässigt blir billigast att bygga om befintlig byggnad eller riva den och bygga nytt? Vad säger panelen i detta fantasktiska forum?

Jag har tänkt att göra det mesta arbetet själv men ta in expertis på delar som jag ej behärskar tex el och vvs.

Tacksam för alla synpunkter på mitt projekt!

Mvh
Thomas

IMG_4165.jpg
Skapa konto

IMG_4166.jpg
Skapa konto

IMG_4167.jpg
Skapa konto

IMG_4168.jpg
Skapa konto

IMG_4169.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Jag har tyvärr inga förslag att komma med mer än att jag vill se byggtråden =)

• Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Mitt tråkiga förslag: Riv och bygg nytt.
Att hålla på och räta upp allt som är snett i en sån där lada blir man tokig på till slut.
Du kommer att få bygga nytt inne i det gamla och låta ladan vara ett skal bara

Bax har en poäng och som många bittert fått erfara med liknande projekt.

Är det en konserverad Saab i den där jätteplastpåsen? Aldrig sett något liknande innan :)

Roligt projekt! Jag skulle inte riva då det är mycket jobb och pengar bara att bygga det du redan har idag. Men det är ju förstås många saker som påverkar det beslutet.

En tanke bara. Bostad och verkstad i samma hus lär komplicera saker, eller?
Och klarar du regler för bostäder som handikapp anpassning osv i den byggnaden. Jag kan inget om regelverket men bara en tanke.
Att det är jobbigt att hela tiden jämka mellan gammalt och nytt dvs snett och rakt kan jag skriva under på.

Bra synpukter!

Saaben konserveras i en Carcoon. Håller ordning på fukt och andra otrevligheter som man inte vill ha vid långtidsförvaring på sin pärla. :)

Kan tänka mig att det inte är helt lätt att få ordning på det gamla och att det kommer att kosta mycket tid. Min tid är ju "gratis" men försvårar det även för andra inblandade tex elektriker och rörpulare?

Jag har inte riktigt koll på regelverket än men jag har tagit kontakt med kommuns handläggare för att få koll på detta. Handikappanpassning hade jag ingen aning om att jag var tvungen att ta hänsyn till. Det får jag kolla upp.:thumbup:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om jag inte river var min tanke att blåsa rent byggnaden på allt utom stomme och tak för att sen börja bygga nytt utifrån stommen. En tanke jag fick nu är att man kanske ska riva hela byggnaden för att sedan bygga upp den på nytt med så mycket så möjligt atv befintligt material och därmed slippa alla skevheter och dylikt. Vad tror ni om det?

Jag tycker du skall behålla. Är du hemmapulare och gör det mesta själv sparar du många av de tunga momenten såsom rivning, bortforsling, stom- och takstolsresning, takläggning osv. Detta är saker som tar kraft om du gör det ensam. Har du stomme och tak på plats blir det minimalt med väderberoende arbeten, du kan ordna bra ljus och du kan lämna arbetsplatsen utan in- och utplockning av verktyg och material. Detta innebär att du kan lägga långa höst- och vinterkvällar på effektivt arbete och göra roligare saker när det är fint väder och dagsljus.

• Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Tänk också på att det inte är säkert att du får bygglov för den nya byggnaden om du river den gamla. Några i vårt samhälle ville riva ett illa medfaret uthus och bygga ett utvändigt likadant hus men fick nej och är nu tvungna att totalrenovera det gamla istället.

• Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Självklart behålla! Byggnaden verkar ju vara i bra skick och ett nybygge lär ju knappast få samma karaktär. Ta t.ex bara den underbara stenfoten :thumbup:

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Real7 skrev:
Tänk också på att det inte är säkert att du får bygglov för den nya byggnaden om du river den gamla. Några i vårt samhälle ville riva ett illa medfaret uthus och bygga ett utvändigt likadant hus men fick nej och är nu tvungna att totalrenovera det gamla istället.
Det finns ingen detaljplan där jag bor vilket väl bör ge mig ett bra läge för vad jag än väljer att göra. Men jag är osäker på var gränserna går för vad jag får eller inte får.... Förhoppningsvis får jag klara besked av kommunen.

• Gilla
Real7
  • Laddar…
öringen skrev:
Självklart behålla! Byggnaden verkar ju vara i bra skick och ett nybygge lär ju knappast få samma karaktär. Ta t.ex bara den underbara stenfoten :thumbup:
Stenfoten njuter jag av varje dag! :D

VW Transporter skrev:
Jag tycker du skall behålla. Är du hemmapulare och gör det mesta själv sparar du många av de tunga momenten såsom rivning, bortforsling, stom- och takstolsresning, takläggning osv. Detta är saker som tar kraft om du gör det ensam. Har du stomme och tak på plats blir det minimalt med väderberoende arbeten, du kan ordna bra ljus och du kan lämna arbetsplatsen utan in- och utplockning av verktyg och material. Detta innebär att du kan lägga långa höst- och vinterkvällar på effektivt arbete och göra roligare saker när det är fint väder och dagsljus.
Låter som en bra plan! Stom- och takstolsresning känns överkurs för mig ändå.

Thoomas skrev:
Hej!

Jag har en liten lada på min gård (100m2 yta i markplan) och har haft en idé som jag nu tänker försöka förverkliga. Jag ska bygga om den till en lägenhet kombinerat med mekhall och förvaring för mina bilar.:)

[bild]
Gillar både din plan och bilval, hade själv många och långt gående planer på liknande lösning innan jag träffade min blivande (ex-)fru.

Är det en -84 mitt öga skådar och i "påsen" en Lux? Finåker numera i en 2D -84 utan öppningsbara bakrutor och förgasare :thumbup:

• Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.