Hej.
Jag har för avsikt att köpa ett sommarhus med eternit som fasad. Just nu bara ett enkelt plåttak över entredörren, men jag vill bygga en tidsenlig farstukvist.
Tänkte behålla eterniten men måla den nyans jag kommer överens med mig själv om efter köp. Men den stora frågan är, hur fäster jag reglarna/stolparna mot vägg för att kunna göra taket på farstukvisten?
Om man förborrar och drar åt skruvarna och drar regeln mot plattorna, spricker väl dem då de sitter som omlott över varandra......eller är jag ute och cyklar??

Tack för svar//Ola

• Vitt sommarhus med eternitfasad, plåttak över entrédörren, trätrappa och blommande tulpaner framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst MÅLA inte plattorna, i dagens läge så andas dom och kommer att vara bekymmersfria i minst 50 år till. Taket du vill göra, det finns ett nu av mindre format som hänger på konsoler. En farstukvist brukar vara av större natur och är i behov av yttre stolpar, då går det att sätta stolpar utmed ytterväggen och ankra dom med flera långa skruvar genom eterniten.

J jonaserik skrev:
Först och främst MÅLA inte plattorna, i dagens läge så andas dom och kommer att vara bekymmersfria i minst 50 år till. Taket du vill göra, det finns ett nu av mindre format som hänger på konsoler. En farstukvist brukar vara av större natur och är i behov av yttre stolpar, då går det att sätta stolpar utmed ytterväggen och ankra dom med flera långa skruvar genom eterniten.

• 3D-rendering av ett enplanshus med sadeltak och en täckt veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jepp 4 stolpar, dom 2 mot väggen kan fästas rakt igenom plattorna ( är säkert en luftspalt på ca 5 cm bakom ) och därefter en bastant trävägg, skruvarna drages med en viss försiktigthet så inte någon platta knäcks. Det går att borra med hårdmetallborr. Lite knepigare med anslutning av taket mot väggen så inte regnet går i mellan. En vinklelplåt 200X200 valfri färg som limmas mot plattorna och llimmet tätar vid skarvarna tex silkon för 100 C , det kan bli rätt varmt om solen ligger på där. Det är lite svårt att fästa en plåt med skruv, därav att limma.

• Gilla
OlaLindström
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.