Hej!
Jag behöver se hur beräkningar om avväxling görs. Finns några exempel av beräckningar?
MVH
Koorosh

Det finns ingen generell beräkning för en avväxling utan det beror på de aktuella förutsättningarna. Kan du beskriva mer vad du ska växla av, gärna med stöd av ritningar.

Hej!
Jag ska göra bredd 5 m med höjd 2 m och tänker använda limträ gran 56x270x6000 och behöva lämna in en avväxlingsberäkning till kommunen. Jag behöver själva beräckningar hur kan hitta den?

• Renoveringsprojekt som visar limträbalkar installerade i ett utrymme med utsikt genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som ska växlas av, det ser redan ut som det har gjorts en avväxling? Är det ett bjälklag över? 56x270 är en väldigt liten balk om den ska växla av 5m.

När det ändå är en såpass enkel grej så borde den beräkningen räcka. Men då är det ytterst viktigt att alla indata i beräkningen är korrekt.
Den nya balkdimensionen känns mer rimlig än det ursprungliga förslaget.
Vad ska pelarna stå på, det bli större punktlaster när man gör stora avväxlingar. Detta kan kommunen också fråga om.

två pelare: limträ 90x90 GL30h

Under dessa då? Ibland kan det innebära att grunden måste förstärkas om exempelvis markförhållandena är dåliga.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
förstärkas med plintar eller balk?

Exempelvis ja, dock beror det på vilka laster man har, hur grunden ser ut idag och vilken typ av mark man har. Är det en övervåning man gör avväxlingen på kan även väggen på våningen under behöva förstärkas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.