Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Hej!
Jag behöver byta några stolpar som håller upp en del av utskjutande tak. Jag antar att stolparna är limträbalkar och jag tänker att jag ska ersätta dem med liknande om ingen har något bättre förslag. En granne pratade om att man skulle kunna ta tryckt trä. Förutom att det inte blir lika snyggt så funderar jag på hållbarhet och bärighet i tryckt virke jämfört med limträ?
Min andra fundering är montaget av pelarna i underkant. Så som de är monterade nu borde väl göra att det stannar onödigt mycket fukt i underkant? Fins det någon bra lösning som är stabilare än den nuvarande? De är skruvade i altanen som sedan står på betongplintar. Vilken typ av stolpsko skulle ni rekommendera?
Jag behöver byta några stolpar som håller upp en del av utskjutande tak. Jag antar att stolparna är limträbalkar och jag tänker att jag ska ersätta dem med liknande om ingen har något bättre förslag. En granne pratade om att man skulle kunna ta tryckt trä. Förutom att det inte blir lika snyggt så funderar jag på hållbarhet och bärighet i tryckt virke jämfört med limträ?
Min andra fundering är montaget av pelarna i underkant. Så som de är monterade nu borde väl göra att det stannar onödigt mycket fukt i underkant? Fins det någon bra lösning som är stabilare än den nuvarande? De är skruvade i altanen som sedan står på betongplintar. Vilken typ av stolpsko skulle ni rekommendera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser bra ut konstruktionsmässigt. Ser mer ut som eftersatt underhåll. Hur upprutten är pelaren, dvs kan du trycka in en skrivmejsel i botten eller är det fortfarande friskt virke en bit in?
Tar det emot så att det är friskt virke så skulle jag skrapa rent, grundolja ordentligt och måla om igen.
Tar det emot så att det är friskt virke så skulle jag skrapa rent, grundolja ordentligt och måla om igen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Det är alldeles säkert dimensionshyvlat virke så färgen har svårt att fästa bra och det är därför det ser ut som det gör.
Undvik tryckta stolpar för dom är hopplösa att jobba med då dom antingen är krokiga eller kommer bli.
Tänk på att du väljer rätt färg, en stolpe ska målas likt ett staket med en färg som kan släppa ut fukt då man målar alla sidorna.
Undvik tryckta stolpar för dom är hopplösa att jobba med då dom antingen är krokiga eller kommer bli.
Tänk på att du väljer rätt färg, en stolpe ska målas likt ett staket med en färg som kan släppa ut fukt då man målar alla sidorna.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Tack för svar! Det var sprucket i nederkant av stolparna när vi flyttade in i huset för 3 år sen. Jag målade om dem och ett staket runt altanen efter 1 år och sen märkte jag att färgen sprack upp igen. Färgen jag använde fick jag rekommenderad av färgbutiken och de var väl medvetna om vad jag skulle måla för något. Då ska jag se till att få tag på rätt sorts färg den här gången!Rickard.ag skrev:
Det är alldeles säkert dimensionshyvlat virke så färgen har svårt att fästa bra och det är därför det ser ut som det gör.
Undvik tryckta stolpar för dom är hopplösa att jobba med då dom antingen är krokiga eller kommer bli.
Tänk på att du väljer rätt färg, en stolpe ska målas likt ett staket med en färg som kan släppa ut fukt då man målar alla sidorna.
Är det läge att rugga upp ytan lite på de nya stolparna för att färgen ska fästa bättre?
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Tack för ditt svar! De är rätt åtgångna ändå så jag har bestämt mig för att byta dem. Jag har letat efter liknande stolpskor på nätet men hittar inget. Stolparna är 115x115 mm. Efter att ha läst på lite mer här i forumet och på andra ställen fattar jag det ändå som att man gärna undviker att stolpens underkant kommer i kontakt med något för att undvika att vattnen stannar kvar där.pdov skrev:
Tycker det ser bra ut konstruktionsmässigt. Ser mer ut som eftersatt underhåll. Hur upprutten är pelaren, dvs kan du trycka in en skrivmejsel i botten eller är det fortfarande friskt virke en bit in?
Tar det emot så att det är friskt virke så skulle jag skrapa rent, grundolja ordentligt och måla om igen.
Finns det något bättre sätt för att fästa stolparna i altanen utan att bygga om hela altanen? Jag tänker att det bästa borde varit om stolparna från början fästs direkt i betongplintar under altanen istället för att vila på den.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Vilken typ av färg skulle du rekommendera för dessa stolpar?Rickard.ag skrev:
Det är alldeles säkert dimensionshyvlat virke så färgen har svårt att fästa bra och det är därför det ser ut som det gör.
Undvik tryckta stolpar för dom är hopplösa att jobba med då dom antingen är krokiga eller kommer bli.
Tänk på att du väljer rätt färg, en stolpe ska målas likt ett staket med en färg som kan släppa ut fukt då man målar alla sidorna.
Den sortens stolpsko som sitter där idag är U-sko med bottenplatta, finns från tex Joma och Hilti.D deejay_brago skrev:Tack för ditt svar! De är rätt åtgångna ändå så jag har bestämt mig för att byta dem. Jag har letat efter liknande stolpskor på nätet men hittar inget. Stolparna är 115x115 mm. Efter att ha läst på lite mer här i forumet och på andra ställen fattar jag det ändå som att man gärna undviker att stolpens underkant kommer i kontakt med något för att undvika att vattnen stannar kvar där.
Finns det något bättre sätt för att fästa stolparna i altanen utan att bygga om hela altanen? Jag tänker att det bästa borde varit om stolparna från början fästs direkt i betongplintar under altanen istället för att vila på den.
https://www.joma.se/byggbeslag/ovriga-stolpartiklar/u-sko
https://www.hilti.se/c/CLS_FASTENER...LEMENTS_7135/CLS_WOOD_CONNECTORS_7135/r431393
Det borde vara en bra lösning och inget som du skulle behöva byta ut. Jag tror det beror på fel färg och/eller annat dåligt underhåll. Bottenplattan håller upp stolpen och det bör inte stanna vatten mellan dessa om bottenplattan är något mindre än stolpen. Såhär står det i Jomas katalog:
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Tack för svar! Stolpar och u-skor är beställt så det kommer säkert bli finfint när det är färdigtpdov skrev:
Den sortens stolpsko som sitter där idag är U-sko med bottenplatta, finns från tex Joma och Hilti.
[länk]
[länk]
Det borde vara en bra lösning och inget som du skulle behöva byta ut. Jag tror det beror på fel färg och/eller annat dåligt underhåll. Bottenplattan håller upp stolpen och det bör inte stanna vatten mellan dessa om bottenplattan är något mindre än stolpen. Såhär står det i Jomas katalog:
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden