Hej, håller på och skall tilläggsisolera min sommarstuga, och sätter liggande panel.

Men efter att ha satt regel för luftspalt blev jag osäker om jag gör rätt. Är det okej som jag satt det, eller skall det vara öppet nedtill/upptill för att mycket luft skall kunna röra sig?

• Vägg under renovering med tilläggsisolering och monterade reglar för luftspalt på en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Det går bra att ha det som du gjort, men du har ju satt vindskyddet på fel håll ?

kulle kulle skrev:
Det går bra att ha det som du gjort, men du har ju satt vindskyddet på fel håll ?
Nej men gisses. Det har jag inte ens reflekterat över. Det har jag självklart gjort. Vilken tur du såg det

Om det är tänkt liggande panel direkt på reglarna så kan du inte ha den horisontella regel längst ner som du nämner, luften ska kunna passera. Kommer det ytterligare ett lager reglar är det inga problem.

Jag rekommenderar att rensa under huset, det förbättrar fukttillståndet mot bjälklaget samt kan ge positiva effekter för inomhusklimatet.(y)

B bossespecial skrev:
Jag rekommenderar att rensa under huset, det förbättrar fukttillståndet mot bjälklaget samt kan ge positiva effekter för inomhusklimatet.(y)
Tycker du inte det är välstädat? =) Det skall göras så fort bygget är klart

B bossespecial skrev:
Om det är tänkt liggande panel direkt på reglarna så kan du inte ha den horisontella regel längst ner som du nämner, luften ska kunna passera. Kommer det ytterligare ett lager reglar är det inga problem.
Men kan man spara den övre eller skall det även vara öppet där

Öppet upptill och nedtill. Glöm inte att sätta musband så det inte blir en gnagarmotorväg bakom panelen.

useless useless skrev:
Öppet upptill och nedtill. Glöm inte att sätta musband så det inte blir en gnagarmotorväg bakom panelen.
Men de behövs väl bara nedtill?

Ja, musbandet behövs bara nedtill.

useless useless skrev:
Ja, musbandet behövs bara nedtill.
Vilken amatör jag blev plötsligt. Men på den igen bara =)

Följdfråga. Hur slätt måste vindskydd sitta mot isolering? Gör det något att det är små utbuktningar om ni förstår vad jag menar. Inga veck

Det gör inget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.