11 173 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Göra om lada till lägenhet och mekhall
Japp, du ser rätt! En T16 3-d Lyx -84:aMattias_Edeslatt skrev:
Jag har i nuläget endast exfruar så jag tänkte passa på att förverkliga lite idéer.....
Jag tycker du ska bygga om ladan till verkstad men jag är också kluven till om det är jättesmidigt att få till kombinationen verkstad och boende. Att ha sällskapsyta till mekpolarna på loftet kan jag tycka är en bra idé men inte att leva och sova där uppe men allehanda kemikalier, svetsar etc under en när man sover känns inte lika bra . Det ställer mycket krav med tanke på brandskydd och ventilation. Även om det är på landet och utanför detaljplan så är det ju ingen som vill att du bor i en dödsfälla 
Varför vill du ha lägenhet i ladan? Är ladan den enda byggnad som finns på tomten? I så fall föreslår jag att du använder ladan till verkstad och reser ett till litet(?) hus på tomten att bo i.
Varför vill du ha lägenhet i ladan? Är ladan den enda byggnad som finns på tomten? I så fall föreslår jag att du använder ladan till verkstad och reser ett till litet(?) hus på tomten att bo i.
Tack för omtanken!Stuff skrev:Jag tycker du ska bygga om ladan till verkstad men jag är också kluven till om det är jättesmidigt att få till kombinationen verkstad och boende. Att ha sällskapsyta till mekpolarna på loftet kan jag tycka är en bra idé men inte att leva och sova där uppe men allehanda kemikalier, svetsar etc under en när man sover känns inte lika bra . Det ställer mycket krav med tanke på brandskydd och ventilation. Även om det är på landet och utanför detaljplan så är det ju ingen som vill att du bor i en dödsfälla
Det finns ett bostadshus på tomten som jag bor i och som är i ett bra skick. Min tanke i förlängningen är att hyra ut huset alternativt stycka av och sälja och behålla ladan med en liten tomt.
Hej,T Thoomas skrev:Hej!
Jag har en liten lada på min gård (100m2 yta i markplan) och har haft en idé som jag nu tänker försöka förverkliga. Jag ska bygga om den till en lägenhet kombinerat med mekhall och förvaring för mina bilar.
[bild]
Har än så länge bara planen i mitt huvud och inga ritningar men huvudspåret är att bygga vidare på loftet och skapa en övervåning med lägenheten. Där tänker jag mig 2 burspråk på taket för att skapa mer yta med raka väggar. Sen tänker jag ha en altan i söderläge med solceller som takyta.
När det gäller garage/mekdelen är planen att ta upp en öppning i grundmuren i den låga delen av ladan för att kunna skapa en mekhall med tillräcklig takhöjd för en pelarlyft och att resterande yta på markplan blir en snygg "bilhall" med hängutrymme och diverse roligheter som man alltid har önskat sig av tomten.
Hela byggnaden ska vara isolerad och jag tänker mig golvvärme från befintlig bergvärmepump.
Jag ser framför mig en modernt inredd lägenhet men ett yttre i mer gammal stil.
Så här tidigt i projekterandet är min fundering just nu om det rent kostnadsmässigt blir billigast att bygga om befintlig byggnad eller riva den och bygga nytt? Vad säger panelen i detta fantasktiska forum?
Jag har tänkt att göra det mesta arbetet själv men ta in expertis på delar som jag ej behärskar tex el och vvs.
Tacksam för alla synpunkter på mitt projekt!
Mvh
Thomas
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hur gick det med detta?
Klicka här för att svara