Byggmaterial & Byggteknik
Anonymiserad 284245: [citat] Jag antog att han menade det som av ngn kallades T-panel. Ngn sån diskussion var uppe häromdagen också. Det är en fals från baksidan längs varje sida.
Nyfiknast: Har 36kubik björkved liggandes ca 30 meter från källartrappen som leder in till pannrummet där veden skall förvaras. Denna sträcka på 30 meter består av 20 meter öppenyta med gårdsgrus och sista 10 meter är en grusgång ca 130cm bred som löper längs med huset. Har 2st skottkärror och brukar lägga en Osbskiva i källartrappen och tippa skottkärran rakt ner för trappen tills det
fsn: [citat] Jag vet inte vad du försöker säga men du känner nog inte mig, jag bryr mig inte om dina kalsonger och jag vet inte vem Fariidh är.
justusandersson: Ur lastsynpunkt räcker det med 90x90 men dimensionen bör väljas med hänsyn till balkens bredd så att det blir ett vettigt upplag. Tänk på att pelarna måste stå på punkter som tål den stora punktlast som blir fallet, närmare 30 kN, dvs ca 3 ton styck.
Bomullstuss: Hej, Har en 4 kg tung kristallkrona som ska upp i betongtaket i vardagsrummet. Är total nybörjare, men kommer ta hjälp av folk som kan bättre när det väl är dags för det praktiska. Men innan dess vill jag dubbelkolla om jag greppat detta rätt... Behöver jag något mer än följande...? Slagborr Ev. körnare Infästning som håller för vikten(pinnskruvexpander?) Borr som passar
Johan456: [citat] Förmodligen med uppreglas trästomme som nämndes i #2. Risk för mikrobiell påväxt. Det kan såklart göras om korrekt om det nu skulle visa sig vara ett problem.
yonna: Trappan är rak och ligger mitt i huset. Trapphuset är öppet till nock bortsett från de två första stegen. Önskemålet är - om det nu är möjligt - att bara få kylning till övervåning/sovrum under sommaren - och bara värme till nedervåningen under vintern. Det senare gäller främst då jag är bortrest på vintern och den primära värmekällan är liten pelletskamin i vardagsrummet
optimum: [citat] Om trallen jag lägger är 120 mm så blir det 6 mm springor med 126 mm kant till kant. När den torkat så blir det ca 10 mm springor. Jag håller på med att lägga trall förra veckan och denna och lägger kant i kant. De första som jag lade var 120-121 mm och där har jag nu ca 2 mm springor. Kommer öka lite till när trallen torkat helt. Jo jag har mätt med skjutmått. Relativt
John Larson: Om det skulle svikta en del, tror ni det hade det räckt att såga ett spår med cirkelsåg i handledaren och knacka in/skruva fast en T-profil på 25x25mm? Det borde väl ge en OK styvhet, eller bågnar såna också på så "stora" spann? Större profil vet jag inte om jag hade vågat fräsa in...
maltenpersson: Tack för era svar! Vissa delar av asfaboarden byttes ut då en del var i dåligt skick, spruckna osv. De som var fina fick sitta kvar.
Robert-san01: Nej, till lättbetong måste du ha speciell lättbetongplugg. Jag skulle föreslå lättbetogskruv som du drar direkt in i utan plugg.
justusandersson: Om förrådsdelen är stabil genom användning av skivor eller liknande, räcker det med att stabilisera takets plan. Då behövs inga krysstag. Hur taket stabiliseras beror på vilka material du tänker använda.
megamatch: Hej, Skulle bara vilja tacka för tråden, använde mig av detta också i ett av de få rummen jag inte rev innertak så allt var ... inte rakt. Efter man fått in snittet var det lättare än att gera hålkälslist på ojämnt innertak. Tack för tråden
torparavgrund: @KnockOnWood Jo, av tidningspapper och sågspån har man sett sin beskärda del. I detta hus hade de dock struntat i tidningspapperet, vilket har till följd att det här och var låg en del sågspån på plasten i grunden. Plasten har varit där kanske 5-8 år, och tyvärr tycker jag mig skymta att man på sina håll lagt plasten på gammalt halvmultet sågspån, så det lär väl vara lagom
JohanKson: Hej! Jag har murat upp en kant av lekablock (90x90 mm block) längst kanten på en uteplats. Underlaget var också leca. Tyvärr har 1 meter av muren släppt, troligen pga det brunnit för snabbt trots eftervattning enligt konstens alla regler. Det är endast en klack upp alltså på den befintliga konstruktionen och det ska vikas upp takduk/papp (som en firma utför senare). Man kan på något
permagnuso: Tjena, Ska gjuta en betongskiva att ha utomhus. Jag har byggt formen av 12mm formplywood och stärkt upp med regler. Jag är precis klar med formen men märker att plywooden är lite ojämn ute i kanterna. Jag har använt en hel 2500x1200 skiva och satt formkanterna på utsidan av skivan. Antingen var jag ouppmärksam när jag kollade skivan innan eller så har ojämnheterna blivit när jag
Pappa1986: Precis som Stefan säger, detta fixar han i Lidhult. Riktigt bra hyvleri och TS verkar ju komma från Halland så det är inte så långt. Annars skulle jag tro att de har dessa på optimera i Ljungby
sixten88: Inga problem. Vattna ytan täck med plast och sedan vattna under och över platsen ofta. Sen kan du ju även placera skivan i skuggan
tergo: har du fått tag i relativt nytillverkat vit masonit så är de ev målade med 2 komponent färg och de kan dofta lite i början men det försvinner med tiden är den nye takpanelen oxså målad?
Skåneskutan: Står inför att kakla en gästtoalett. Väggen såg ut som kriget men jag har putsat och spacklat upp den så den är hyfsat jämn, dock med en del mindre ojämnheter. Inte knölar och hål men svaga lutningar på kanske 5mm på 50-100 cm. Typ. Kan dessa ojämnheter sväljas av kakelfix som man lägger tjockt, och försöker parera ojämnheterna, eller är renoveringsgips, alltså 6mm, en idé?
Skystalker: Nu är det nästan på dagen två år sedan sista inlägget, hur gick det? Blev det någon limträbalk?
Matti_75: Titta på formen ni använde er av, ser ut att komma därifrån.
bossespecial: Ofta behöver man inte brandskydda träet med något extra utan man räknar på ett reducerat tvärsnitt i brandlastfallet där man tar bort de delar som brunnit. Detta brukar inte vara några problem vid låga brandklasser så som exempelvis villor.
akerenyi: Tack för svaret! Jag köpte också husfix i första hand men ej öppnat den än och sedan såg en del diskussioner på detta forum om att laga hål i porös lättbetong vägg och nästan alltid verkar det finnas en del som rekommenderar att satsa på gipsputs istället, t.ex här: https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-vilket-material-att-laga-hal-i-vaegg-bild.249383/ Och då läste jag
arasmus: Det står: " Råd inför bortforsling Kasta allt ofarligt avfall även jord, sten, betong och dylikt. Du får INTE kasta Farligt avfall, elektronik eller matavfall " Jag tänker att sorteringen är deras problem och en del av vad man betalar för.
Siim00m: Tack för svaren. Är så förbannat med regler. Men som jag förstod det, så vill man uppnå samma styvhet som med cc300, därav tex minst 13 mm flyt. Kör den varianten. Blir cirka 2 cm flytspackel