Hej
Vi har i vårt 50 tals hus rivit ur den gamla spännpappen som satt på väggar och tak i en inbyggd garderob. Innan de luktade de ganska unket,damm och lite sötaktigt i garderoben. Istället smällde vi upp vita masonitskivor på väggarna och mdf panel i taket. Luften blev mycket bättre, men istället känner jag nu en annan lukt som jag mest kan likna vid metall eller järn. Och den kom efter masoniten.. Det håller på att reta vansinne på mej då jag inte vet var lukten härstammar ifrån! Ideer?

P
Hade masoniten som skydd för mina trägolv vid renovering. Märkte tydligt när jag tog bort dem att masonitelukten försvann. Har dock masoniten på väggarna i flera rum med tapet på och det luktar inte som dem på golven.

Torpälskare skrev:
Hade masoniten som skydd för mina trägolv vid renovering. Märkte tydligt när jag tog bort dem att masonitelukten försvann. Har dock masoniten på väggarna i flera rum med tapet på och det luktar inte som dem på golven.
Jasså? Borde jag prova de då? Tapetsera dem i garderoben... Jaa för dom luktar fortfarande. Men när jag luktar PÅ dkivorna på väggen lixom, då känns de inte som om dom luktar. Men måste ju va dom eftersom de kom mär vi satte in dom.

P
Du kan ju alltid testa, jag funderade också en del över lukten men kunde inte tänka mig att det var skivorna. Men som sagt, försvann när jag tog ut dem.

P
D DorisDoris skrev:
Jasså? Borde jag prova de då? Tapetsera dem i garderoben... Jaa för dom luktar fortfarande. Men när jag luktar PÅ dkivorna på väggen lixom, då känns de inte som om dom luktar. Men måste ju va dom eftersom de kom mär vi satte in dom.

Eller måla!

Torpälskare skrev:
Du kan ju alltid testa, jag funderade också en del över lukten men kunde inte tänka mig att det var skivorna. Men som sagt, försvann när jag tog ut dem.
Tyckte du som jag att de lukta järn? Jag får kanske prova det.

P
Är dålig på att lokalisera exakt vad det luktade.

Förefaller mer troligt att ni ändrade saker i garderoben som tidigare var lufttät, och nu inte är det, så att luft/lukt kan tränga in från golv/vägg/tak.
Jag har aldrig känt att masonit luktar ngt särskilt.
MDF däremot, och särskilt om den är melaninbelagd.

Oldboy Oldboy skrev:
Förefaller mer troligt att ni ändrade saker i garderoben som tidigare var lufttät, och nu inte är det, så att luft/lukt kan tränga in från golv/vägg/tak.
Jag har aldrig känt att masonit luktar ngt särskilt.
MDF däremot, och särskilt om den är melaninbelagd.
Innan satt de gammal spännpapp på väggen. Men garderoben stog 2 dagar utan spännpapp innan vi satte dit masoniten. Då luktade inget. Men lukten kom redan morgonen efter vi satt in masoniten. Jaa.. Låter galet men...måste va den.

Hm, masonitskivor, riktiga ursprungliga masonitskivor består enbart av pressade träfibrer som hålls samman av träets eget lignin. Inget som kan lukta. Nuförtiden lyckas industrin försämra det mesta, och förmodligen även masonit. Skulle inte bli förvånad om det egentligen inte är masonit utan hdf, dvs träfiber/spån limmade med ett syntetiskt lim. Det är en snabbare och billigare process.

Googlade på masonitskivor, och enl Beijer* så är deras "masonitskivor" mkt riktigt limmade med formaldehydfenol. Liksom de flesta träskivor.

Skivor som säljs i Sverige har ett gränsvärde, de får inte avge mer än 0,124 mg formaldehyd/m3 luft, men det gäller endast obehandlade skivor. Behandlade skivor, såsom belagda med ngn yta, har inga gränsvärden. De får alltså gasa hur mkt som helst. Formaldehyd kan orsaka cancer och allergi.

Detta innebär inte nödvändigtvis att det faktiskt är "masoniten" som luktar, men det blir oändligt mkt mer sannolikt.

*Valde Beijer eftersom de är seriösa och man snabbt och enkelt hittar denna typ av information.

Edit:
Kollade på tretex/porös board när jag ändå höll på. Den är limmad med lignin, dvs träets eget naturliga limämne.

Claes Sörmland
Det är inte så att ni köpt oljehärdad board? Den är ju vanligast i handeln bland skivorna som liknar masonit.

Lukten av metall är ju ofta lukten av (metall)oxiderat fett. Och den oljehärdade boarden är behandlad med tallolja.

MultiMan
Senast jag köpte masonit från lokala sågen så var det finska, troligen denna https://finnishfibreboard.com/technical/
Står att den är gjord utan tillsatser.

Luktar inget trots oljehärdat och är mycket ljusare i färgen än andra jag sett (av oljehärdade). Har bl a den liggande löst som underlag för en kattställning i sovrummet så hade märkt eventuell lukt direkt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att ni köpt oljehärdad board? Den är ju vanligast i handeln bland skivorna som liknar masonit.

Lukten av metall är ju ofta lukten av (metall)oxiderat fett. Och den oljehärdade boarden är behandlad med tallolja.
Ingen aning? Köpt från lokala snickeriet.

MultiMan MultiMan skrev:
Senast jag köpte masonit från lokala sågen så var det finska, troligen denna [länk]
Står att den är gjord utan tillsatser.

Luktar inget trots oljehärdat och är mycket ljusare i färgen än andra jag sett (av oljehärdade). Har bl a den liggande löst som underlag för en kattställning i sovrummet så hade märkt eventuell lukt direkt.
Jasså.. Jaa jag vet inte jag. Skitskumt. Dock är jag kanske övetkänslig. För ingen annan tycker de luktar märkvärdigt. Men jag känner tydlig lukt.

har du fått tag i relativt nytillverkat vit masonit så är de ev målade med 2 komponent färg och de kan dofta lite i början men det försvinner med tiden
är den nye takpanelen oxså målad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.