optimum
Förra våren lade jag trall med knivbladet som distans, ca 3 mm och har nu 6-8 mm springor.
Nu lägger jag ny trall på annat ställe utan springor, har efter några dagar redan ca 2 mm springor.
Troligen blir det 3-4 mm vilket är ok.
Trallen jag nu lägger är 119-122 mm De med 119 låter jag få ca 1 mm springa resten 0 mm.

Svenska träs råd är kass. 120 mm trall ska vara kant i kant 126 mm
De har troligen aldrig lagt någon trall själva.

R RoBo skrev:
Finns inget som säger 6 mm utan 126 mm från kant till kant oftast är trallen bredare än 120 mm när den är nytryckt.
Japp såg det nu (y) make sense, och bra för min del för min trall droppade det nästan om när jag la den. Mätte nu för skojs skull och kant till kant avståndet var 125-126mm för mig på de 6 trallbredderna jag mätte på. Och de las som sagt dyngsura dikt an mot varandra.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ser slarvigt skruvat ut. Sedan är det alldeles för tätt mellan trallen.
RoBo, på vilket sätt är det slarvigt? Kan du förtydliga vad du menar?

optimum
R RoBo skrev:
Finns inget som säger 6 mm utan 126 mm från kant till kant oftast är trallen bredare än 120 mm när den är nytryckt.
Om trallen jag lägger är 120 mm så blir det 6 mm springor med 126 mm kant till kant.
När den torkat så blir det ca 10 mm springor.

Jag håller på med att lägga trall förra veckan och denna och lägger kant i kant.
De första som jag lade var 120-121 mm och där har jag nu ca 2 mm springor. Kommer öka lite till när trallen torkat helt.
Jo jag har mätt med skjutmått. Relativt jämna i bredd. Möjligen någon som är någon mm smalare längst ut men jag brukar alltid såga av ändarna lite.
Några jag inte använt ännu har torkat lite och är 119 mm så de kommer jag lägga med 1-2 mm springor från början.

Jag gjorde misstaget att lägga trall förra året med knivbladet mellan, ca 3 mm, och där har jag rejäla springor nu.

Om du lägger otorkad trall som är 120 mm bred och använder rekommendationen 126 mm kant i kant, hur breda springor räknar du då får när det torkat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.