Hej

Ett år har gått sedan trädäcket placerades på plats enligt, mig veterligen, alla konstens regler.

Det som hänt nu är att vissa skruvar, ganska många faktiskt har krupit upp och gjort att trallen har skjutit upp i höjden. Skapat därmed skitfula upphöjningar, uppemot 1cm på vissa håll.

Se gärna bilder. Har försökt efterdra och det enda som sker är att skruven åker längre in i trallen, men själva trallen i sig skevar fortfarande på vissa ställen.

Var i ligger felet? Trallvirkets kvalitet eller skruvarnas kvalitet.
Och... Vad kan man göra åt detta? Hos vem ska man börja klaga?

• Trädäck med uppstickande skruvar och upphöjningar i trallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trädäck med en upphöjd skruv och spår av skevning i trallen.
    Skapa konto
  • Närbild på ett trädäck där en skruv har krupit upp och skapat en upphöjning i brädan.
    Skapa konto
Är nog tyvärr inget fel. Träet rör på sig rejält med varierande fuktighet och temperatur, det är nog bara det som hänt. Om trädäcket är rejält utsatt för sol så förvärras detta.
Att tvinga tillbaka vridet virke är inte lätt!

M Maximarcus skrev:
Är nog tyvärr inget fel. Träet rör på sig rejält med varierande fuktighet och temperatur, det är nog bara det som hänt. Om trädäcket är rejält utsatt för sol så förvärras detta.
Att tvinga tillbaka vridet virke är inte lätt!
Tack för svar!
Hade en tanke om att blötlägga ordentligt och efterdra allt men då är väl risken att skruven bara äter in sig i virket utan någon vidare förbättring. Rejält utsatt för sol? Ja från 12 tiden och framåt 19 ungefär är det strålande solsken. Alla dagar i veckan

Har lite överblivet trall så jag tänker iaf att jag byter ut dom värsta brädorna.

• Gilla
Mats Carlsson.
  • Laddar…
Du har dragit ner dem för lite i virket när du la trallen.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har dragit ner dem för lite i virket när du la trallen.
Nej så behöver det väl inte vara?! Min nylagda trall liknar din, iallafall avseende skruvarna. Brädorna skruvades ”blöta” och jämt med ytan på trallen enligt instruktion, sen har trallen naturligt torkat och krymp vilket gjort att skallarna tittat upp något. Jag drar mig från att efterdra dessa eftersom de då kommer hamna längre ner i trallen så den sväller, och för att det kräver en massa skruvande... Vi får se om det kommer några kommentarer från familjen framöver, så troligtvis får man stå på knä en gång till...

• Gilla
BengtAnders
  • Laddar…
Håller på med en fet stor trall nu och ja drar inte ner mina skruvar för långt, typ någon mm nedanför trät. Ska bli spännande å se. Men de är många som säger deras skruvar åker upp. Vi får se, ja funderar på om de kan bero lite på vad man har för skruv med såklart. En sak ja skulle kolla är om skruvarna gått av och den har åkt upp då den inte sitter fast i skruvregeln längre. Bara en tanke här av en hobbysnickare.;)

• Gilla
SkaggLosDunderGud och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Brädorna skruvades ”blöta” och jämt med ytan på trallen enligt instruktion
Vems instruktion? Jag drog mina skallar 5 mm in i trät.

Nyfniken Nyfniken skrev:

Ja har bara för mig att drar nu ner dem för långt så ligger de vatten ner vid skallarna och gör att de suger mer vatten där så spricker de och reser sig lättare där och mer flisor att få i fötterna. Så tänkte jag. Får se om det är fel

Nyfniken Nyfniken skrev:
Enligt riktlinjer från Svenskt trä:

”Trallskruv eller kamspik monteras in vinkelrätt mot trallbrädans översida, på ett sådant sätt att skruvhuvuden eller spikskallar kommer i nivå med trallbrädans översida, inte
djupare. Detta för att undvika fuktinträngning och framtida missfärgning, se figur 5.”

Illustration som visar korrekt och felaktig montering av trallskruv eller kamspik i trallbräda.
Skapa konto

https://www.byggbeskrivningar.se/sommartips/montering-av-trall/

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
optimum
"Lagen" om nivå på skruvskalle kommer nog från Svenska träs regler för altanbygge

Nej jag använder inte dessa vansinniga regler själv.
Jag drar alltid ner skallen några mm ner i trät och använder alltid rostfri skruv.
Enda gången jag inte drar ned skruven helt är när jag ska lossa brädan senare för att göra något i balkverket som kräver att jag tar bort trallbrädan. Neddragna skruvskallar fläker ofta upp flisor när man ska lossa dem.

https://www.byggbeskrivningar.se/trall

Diagram som visar rätt och fel sätt att montera skruv i trall, med korrekt nivå jämfört med felaktigt djupt.
Skapa konto

• Gilla
Mats Carlsson. och 1 till
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Hej

Ett år har gått sedan trädäcket placerades på plats enligt, mig veterligen, alla konstens regler.

Det som hänt nu är att vissa skruvar, ganska många faktiskt har krupit upp och gjort att trallen har skjutit upp i höjden. Skapat därmed skitfula upphöjningar, uppemot 1cm på vissa håll.

Se gärna bilder. Har försökt efterdra och det enda som sker är att skruven åker längre in i trallen, men själva trallen i sig skevar fortfarande på vissa ställen.

Var i ligger felet? Trallvirkets kvalitet eller skruvarnas kvalitet.
Och... Vad kan man göra åt detta? Hos vem ska man börja klaga?
Viktigt att du har rätt skruvlängd. Är det 28 mm tjock trall så måste du ha minst 55 mm skruvlängd annars kan trallen vrida sig som du beskriver. Min erfarenhet är att skruven måste dras ner ordentligt i trät. Att trallen skulle hålla längre för att skruvhuvudet enbart dras till trallytan tror jag är en skröna, det kan knappast minska vatteninträngning i trallen på ett betydelsefullt sätt. Nu är lösningen att byta skeva brädor och efterdra skruv så att ingen får skador på fötterna.

optimum optimum skrev:
"och använder alltid rostfri s
optimum optimum skrev:
"Lagen" om nivå på skruvskalle kommer nog från Svenska träs regler för altanbygge

Nej jag använder inte dessa vansinniga regler själv.
Jag drar alltid ner skallen några mm ner i trät och använder alltid rostfri skruv.
Enda gången jag inte drar ned skruven helt är när jag ska lossa brädan senare för att göra något i balkverket som kräver att jag tar bort trallbrädan. Neddragna skruvskallar fläker ofta upp flisor när man ska lossa dem.

[länk]

[bild]
Haha :crysmile: Jag va först...!

optimum
Japp, några sekunder :D

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
La du glad gubbe eller sur gubbe?

Problemet är att skruvarna antagligen inte håller den krympta skevade trallen och felet var att trallen var för fuktig och klen dimension!
Se annan tråd här med icketryckt trall från bra leverantör....
Att försöka skruva ner skruvarna kommer bara dra av dom och skada!
Det enda riktiga att göra är tyvärr att byta all trall till icke tryckt med grövre dimension och täcka bärlinor med fuktskydd murpapp om du kan och behandla den nya trallen

Fuskar du så kan du ersätta de skevande med nya av bättre kvalitet och ta kraftigare rostrfri skruv 60 mm långa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.