S
svslen: Hej forumet! Jag har en specifik fråga gällande en punktlast (ca 4900kg eller 50kN) som kommer ner från en limträpelare, och möter en syll 40x120mm, under syllen finns en 120 mm gjuten platta, kantförstyvad med lecablock Tanken är att bygga en övervåning. Efter diskussion med expert på leca så har vi kommit fram till följande. Om limträpelaren hade mött ett plattjärn 5x120x300 så
0 svar · 2,9k läst
·
X
xl15: Jag gjorde en liknande manöver. Skruvade vanliga brädor (22x95?) i garderobsstommarna som ett tunt regelverk. Ville ha väggen tunn. Annars kunde man ju tagit riktiga reglar. Sedan använde jag golvspånskiva som vägg. De är styva och bra. Väggen blev väldigt stabil och hade utan vidare klarat av största möjliga TV:n.
1 svar · 4,4k läst
G-83
G-83: Tack för svaret!
23 svar · 5,3k läst
·
L
lars11: hmm, ok det verkar finnas även 115x220, känns kanske mer likt stolparna
8 svar · 2,9k läst
R
Rolle85: Nae inget höll så bytte damaskern
15 svar · 14,2k läst
·
fahlis
fahlis: Kanske vanliga gipsskivor som introducerades som lämplig ersättning för asbestcement? Tjockleken 9 mm tyder på att den var avsedd att fästas på en "massiv" vägg och inte på reglar.
1 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det borde gå bra med plåtvinklar som skruvas i balklivet med genomgående skruv och mutter, och fransk skruv i de yttersta reglarna. Eller kanske genomgående skruv och mutter där också. [bild] https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340039/#tab02
3 svar · 2,3k läst
·
T
tobbew: Såhär ser det ut. Vardagsrummet till höger i bild. Det stora hålet är ett av tre som ska muras igen.
1 svar · 2,1k läst
·
M
MoggeS: Har tidigare gjort ett 10-tal undergjutningar utan problem, har då använt Weber EXM 702. Perfekt resultat varje gång. Min lokala bygghandel gick i våras över från Webers sortiment till Finjas så det blev Finja expanderbetong Fin. En avväxlingsbalk HEA140 som undergjöts i båda ändarna. Fyllde upp med expanderbetong och och allt såg bra ut. Täckte den fria ytan med plast, höll det
0 svar · 2,2k läst
fgo
fgo: https://www.byggahus.se/forum/threads/foeretag-pastar-att-de-inte-kunde-goera-annorlunda.369888/ Inlägg 8 har ju en länk till vita lister.
1 svar · 1,8k läst
·
O
onetrickpony: [citat] Funkar det bra till sten och plast?
6 svar · 3,1k läst
R
riickard: Jo jag vet att det är i grövsta laget men fått ok av golvvärmeleverantören men är medveten om att det inte är optimalt. MVH
2 svar · 924 läst
E
Er.Am: Hej, nu har en byggingenjör varit och kikat och det var absolut ingen bärande vägg! tack för all input!
14 svar · 3,9k läst
·
J
jaeger77: Har just placerat och fyllt en Intex 400 cm Intex stålrörspool. Har ställt den ca 50cm från husväggen. Huset är byggt -67 och har källare med murade väggar. Kan det bli dumt med tanke på det ökade marktryck som nu uppstår? Det är ju 12 m3 utspritt på 14,5m2, dvs ca 800kg/m2 här.. (Att placeringen inte är optimal med tanke på ev läckage intill husvägg är alltså inte det jag
0 svar · 1,0k läst
B
bellman83: [citat] Hur gick det med ditt gigantiska projekt, borde vara invigt vid det här laget?
3 svar · 1,5k läst
Darling McFluff
Darling McFluff: [citat] Okej, bra att tänka på framöver.
19 svar · 4,1k läst
·
Z
Zedic: [citat] Tack så mycket för svar
2 svar · 3,3k läst
·
Z
zzoink: för att få en lämplig trappa som man inte snubblar på vill man ha stegen 250mm djupa vilket gör att trappan blir 50cm djup.. ritade ihop en snabb ritning i sketchup på hur jag hade byggt den, skulle använt mig av mdf för att bygga den och gjort 3st vagnstycken. enligt dina mått kan man göra trappan mycket grundare och få stegen runt 15cm djupa också.
3 svar · 1,7k läst
·
J
j-e.m: OK tack, jag äventyrar inte jobbet vi lagt ner, en vecka får det bli :-)
2 svar · 2,1k läst
bus_pojken
bus_pojken: Såvitt jag vet är det inga problem. Jag tänkte att man kanske har mindre värmeåtgång om man inte har en plintgrund.
2 svar · 4,4k läst
·
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Bräda mot bakkanten är precis vad jag tänker, fast i metall – Då slipper den ta speciellt stor plats.. Kanske en ruggigt lång L-vinkel helt enkelt, gärna vitlackad....?
4 svar · 2,0k läst
apotekarnes
apotekarnes: Kolla in https://halsinglandsallmogegolv.se/ de har breda plank.
2 svar · 1,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Glöm inte att även limma fast dina justeringbrädor.Att bara skruva är en fastsättning som kan börja knarra om det blir minsta fel Limmet förhindrar detta. Använd gärna vinterlim som är lite hårdare.
2 svar · 2,5k läst
·
E
el_richard: [citat] Vad blev det i slutändan?
14 svar · 4,1k läst
L
linuslinuslinuslinus: Spännande tråd! fixade ni öppning i entrén?? Visa gärna någon bild i så fall, tack!
10 svar · 6,7k läst
·
M
mangeroffe: [citat] Vi bredspacklade och målade när vi flyttade in för tio år sedan och det har inte spruckit än så håller tummarna för att det vandrat färdigt.
6 svar · 3,2k läst
·
C
cpalm: Ja, gipsbruk beter sig på många vis annorlunda än kalk- och cementbaserade bruk, om man är van vid dessa. Men det är svårt att missta sig på skillnaden mellan rent gips och gipsbruk (gips + sand). Och priset, förpackningsstorleken och inköpsstället talar också för det.
7 svar · 3,3k läst
Höghus
Höghus: Svärfar, som en gång satte upp plattorna, överraskade idag, +90 men var tvärsäker på att det var akustikplattor av sten. Mönstret på plattorna var gjort av en maskin som tillverkades av Stenlund & Söner. /Höghus
5 svar · 4,5k läst
·
Isakare
Isakare: Det viktiga när man jobbar i detta material är att man stannar när det tar stopp, inte drar "lite till" som man gärna gör i tex trä. Både turbopluggen och lättbetongskruven sitter som satan, det är inget som lossnar rätt monterat.
21 svar · 7,3k läst
·
J
justusandersson: Ja, det tror jag är en rimlig slutsats.
5 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.