Mitt hus som är byggt 1973 har undersidan av takutsprång över tex uteplats mm en beklädnad av en innerpanel som är spontad och spårad med fasade kanter 21x95. Nu vid renovering så behöver jag mer av den sorten för att det ska se enhetligt och snyggt ut men jag kan inte finna denna dimension på mina lokala brädgårdar eller online. Någon som vet var jag kan vända mig? Tack på förhand!
Teknisk ritning av en spontad och spårad innerpanel med måttangivelser för renovering av ett hus från 1973.

apotekarnes
Svensk träindustri är enligt min mening kassa på att erbjuda olika profiler. Det går ju att specialbeställa, men det är svindyrt. Jag hade nog köpt vanlig dubbelfas och modifierat med handöverfräsen till önskad profil. Hur många meter handlar det om?

• Gilla
PASwe och 1 till
  • Laddar…
En brädgård kan såklart beställa sådana. Räkna med att det kan kosta 2000-2500kr + 30-40kr/ löpmeter.

• Gilla
Hani67 och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Svensk träindustri är enligt min mening kassa på att erbjuda olika profiler. Det går ju att specialbeställa, men det är svindyrt. Jag hade nog köpt vanlig dubbelfas och modifierat med handöverfräsen till önskad profil. Hur många meter handlar det om?
Säger som dig, 22x120 bör ju finnas på hyllan. Klyv ner till rätt bredd sen handöverfräs. Men beror lite på hur många meter det handlar om.

• Gilla
PASwe
  • Laddar…
Tack för bra tips!
Inledningsvis behöver jag bara ca 40-45 lpm och det kan jag klyva och fräsa (y)
Sedan är det en tillbyggnad (300 lpm) som inte direkt angränsar där jag eventuellt kan byta dimension utan att det ser märkligt ut.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Jag hade liknande problem när jag byggde till mitt hus. Både med underslaget som liknar det du har på bilden samt panelen, 145mm med pärla. Båda sålda av den lokala Beijer-butiken 2004. Det var hopplöst att hitta samma panel. Underslaget löste sig genom att köpa spontad dubbelfasspont och korta ner fjädern så passade det mitt gamla underslag. Hittade en liten såg i Småland som kunde hyvla till fasadpanelen då de hade ett liknande stål sedan tidigare. Tyvärr drog det ut på tiden så den lokala XL-bygg löste mitt problem till en rimlig kostnad. Tur i oturen så brann deras snickeri ner bara någon månad efter att jag hade hämtat min panel.

Gerts Hyvleri i Lidhult löser det. Hälsningar Stefan

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Precis som Stefan säger, detta fixar han i Lidhult. Riktigt bra hyvleri och TS verkar ju komma från Halland så det är inte så långt.

Annars skulle jag tro att de har dessa på optimera i Ljungby

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.