ska ersätta en 35 år gammal landgång till en brygga. Den är idag 10 m lång och består av två telefonstolpar med trall på. Funkat toppen men börjar ge upp.
Den är frtt infäst i båda ändar
Den kanske bör klara att 3x100kg gubbar står på mitten som max.

1, tips på balk o dimension?
- Beställa impregnerad träbalk? Dimension? (Hittar inga bra tel stolpar nu)
- köra galvad stålbalk? Typ och dimension? Vill kunna fästa spikbräda i den

R
Kolla med elverken dom byter stolpar med jämna mellanrum , är det kreosot i dom så kanske
du inte får någon , annars är dom inte omöjliga , sedan blandar du ut kallasfalt med
lite fotogen/varnolen/lacknafta eller annan fet vätska och stryker på , kommer att lukta men vad gör det

Kul problem! Frågan är vilka kriterier man ska ha för dimensioneringen? Jag tror att den avgörande frågan är vilken svikt man ska acceptera vid 3x100 kg? Det enda realistiska alternativet är tryckimpregnerat limträ, pga den stora spännvidden. Det är klart att det går att använda stål, men det blir dyrare och tyngre.

Väljer du limträ 210x360 så ger 3x100 kg en nedböjning på ca 6 mm. Nedböjningen pga egenvikten blir försumbar och pga snö (snözon 2) ca 1/500 av spännvidden. En 90x540 balk blir billigare och något styvare men också betydligt högre. I stål för att motsvara detta behöver du en HEA 220. Varje sådan väger ca 500 kg. Inget är hugget i sten. Jag kanske kör med för höga krav?

Bra input! Idag är stolparna mellan diam 200 och 300. De har funkat helt ok så jämförelsevis låter 21x36 limträ lite overkill. Det skulle funka med tre lägre balkar, det är bra om det inte blir för högt i ändarna iaf.
Vad skulle det betyda med 3st 90x200? Vad kostar sån balk ungefär?

J justusandersson skrev:
Kul problem! Frågan är vilka kriterier man ska ha för dimensioneringen? Jag tror att den avgörande frågan är vilken svikt man ska acceptera vid 3x100 kg? Det enda realistiska alternativet är tryckimpregnerat limträ, pga den stora spännvidden. Det är klart att det går att använda stål, men det blir dyrare och tyngre.

Väljer du limträ 210x360 så ger 3x100 kg en nedböjning på ca 6 mm. Nedböjningen pga egenvikten blir försumbar och pga snö (snözon 2) ca 1/500 av spännvidden. En 90x540 balk blir billigare och något styvare men också betydligt högre. I stål för att motsvara detta behöver du en HEA 220. Varje sådan väger ca 500 kg. Inget är hugget i sten. Jag kanske kör med för höga krav?

Med tre balkar tror jag att 90x360 skulle bli acceptabelt bra. Det går bra att tunna ut dem i ändarna om man följer vissa principer. Säkert till halva höjden. En vanlig "otryckt" sådan kostar nog runt 3000 kr. Det brukar alltid löna sig att fråga.

• Gilla
lars11
  • Laddar…
Översätter man en rundstolpe med i snitt 25 cm diameter och en hållf klass som motsvarar C24 till limträ motvarar det bl.a. 90x290.

tänkte ersätta de två 7m telefonstolparna med tre 90x200 impregnerade limträbalkar på 6m. Vad säger expertisen om det?

Det blir svajigare.

hmm, ok det verkar finnas även 115x220, känns kanske mer likt stolparna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.