V verktygsgurun skrev:
Använd karmhylsa med tryckfördelningsbricka och lättbetong skruv.
Skruva i dubbla rader. Dvs både i falsen och i den synliga delen av karmen.
Det håller!
precis så jag gjorde. Håller.

• Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Jag är fortfarande i ett tidigt skede, och har inte putsat ännu. Känns som om det i nuläget är rätt lite extra jobb att fälla in en 45x170-regel i karmen.

Jag vet inte om jag vill limma trä mot lättbetong utan någon byggplast emellan, visst har trä och lättbetong olika vattenhalt i normalt tillstånd? Men jag kan ju ödsla hur många lättbetongskruv jag vill i regeln och skulle den mot förmodan lossna i framtiden känns det som en mindre insats att göra om det då.

(Pelaren i mitten är gjuten, så den lär inte bli något problem.)
105427206_934533193665356_273065577516250735_n.jpg

Redigerat:
V verktygsgurun skrev:
Använd karmhylsa med tryckfördelningsbricka och lättbetong skruv.
Skruva i dubbla rader. Dvs både i falsen och i den synliga delen av karmen.
Det håller!
Kör på det för dörren till vänster, dörren på baksidan och fönsterna, taqck för tipset!

M myrstack skrev:
Jag gillar personligen att köra plugg i lättbetong, och inte då lättbetongplugg med massivt stora vingar osv, utan mer normala pluggar kombinerat med tex 6x80 skruv eller motsvarande. Tycker det sätter sig lite oftare än lättbetongskruven även om jag ibland börjar där och övergår till plugg i de hålen där jag antingen drar för hårt eller skruven slirar av någon annan anledning
[bild]
Tack för tipsen, jag har funderat på hur jag ska kuna fästa upp hyllor och allt annat också, det känns så himla poröst när man jobbar med materialet. Men nu känns det tryggare att infästningarna kommer att hålla utan att jag kör på Xellas Hilti-alternativ för 400 spänn hålet! :dizzy:

Den pluggen jag drog in en bild på håller all normal uppfästning så längre du borrar vettigt och ser till att kombinationen av plugg och skruv lirar. Det du givetvis vill undvika är att borra ett för stort hål för pluggen och sedan köra rätt skruv som pluggen expanderar utan att du börjar rotera eller dra ut pluggen. Kör både skenor med elfasystem och överskåp på skena som sitter som berget.

givetvis hänger det på att man väljer krokar och Hyllsystem sen som undviker dragande krafter ut från väggen. Ska man tex upp med vinterdäcken på väggen finns många modeller som lätt drar ut alla pluggar i världen så lite eftertanke krävs vid val av grejer att dra upp på väggen

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Vi har Siporex i nästan alla väggar på jobbet och har fäst mycket där genom åren.
När det gäller plugg så gillar jag Turbo-pluggen (sen i plast med en gänga på) bäst men allt oftare kör jag nu med betongskruv istället.
Sätter då betydligt fler men det är mycket smidigare.

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Det viktiga när man jobbar i detta material är att man stannar när det tar stopp, inte drar "lite till" som man gärna gör i tex trä.
Både turbopluggen och lättbetongskruven sitter som satan, det är inget som lossnar rätt monterat.

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.