Hej.

För en tid sedan renoverade vi tvättstugan. Då tog vi bort den lilla gamla trappan. Nu behöver vi (jag) göra en ny trappa med lite andra förutsättningar än den gamla. Se bilder:

Renoverad tvättstugas golv med framträdande rör nära dörrtröskel som behöver en ny trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttband vid rör på vägg ovanför dekorativt golv, utmaning att bygga ny trappa.
Skapa konto

Måttband mot gul vägg och rör, mätning för trappbygge i tvättstuga.
Skapa konto

En måttband mäter utrymmet mellan flera horisontellt löpande rör vid renovering av en tvättstuga.
Skapa konto

Här har jag kört fast fullständigt pga rören kring hur jag ska göra en liten trappa med 1 eller 2 steg. Så nu vänder jag mig hit. Vad har ni för idéer? Bästa idé (gärna med en liten nätt ritning om än nerkladdad på en servett) belönas med en mental high-five och kanske en belöning på posten!

Hej,

Vad är det med rören som du tycker känns ”jobbigt”?

Jag hade nog tittat på att sätta några vinkelbeslag (eller vad som anses lämpligt) på väggen som det övre steget kan vila på. Sedan att djupet på steget täcker in rören så att ett andra steg kan ligga ”utanför” och då längre ner. Svårt att använda befintlig kant som ett steg, utan det måste ju förlängas förbi rören på något vis.

P patrikd84 skrev:
Hej,

Vad är det med rören som du tycker känns ”jobbigt”?

Jag hade nog tittat på att sätta några vinkelbeslag (eller vad som anses lämpligt) på väggen som det övre steget kan vila på. Sedan att djupet på steget täcker in rören så att ett andra steg kan ligga ”utanför” och då längre ner. Svårt att använda befintlig kant som ett steg, utan det måste ju förlängas förbi rören på något vis.
Det som är ”jobbigt” är att rören är en bit ut från väggen. Min första tanke var att göra några vangstycken men rören är i vägen.

Ja, högsta steget måste bli ganska djupt så det går över rören och där kanske några vinkelbeslag kan funka.

för att få en lämplig trappa som man inte snubblar på vill man ha stegen 250mm djupa vilket gör att trappan blir 50cm djup..
ritade ihop en snabb ritning i sketchup på hur jag hade byggt den, skulle använt mig av mdf för att bygga den och gjort 3st vagnstycken.

enligt dina mått kan man göra trappan mycket grundare och få stegen runt 15cm djupa också.

• Skiss i SketchUp av en tvåstegstrappa med 250mm djupa steg, ritad i grå och blå toner, med märkning av dimensioner.
    Skapa konto
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.