Hej,
vi började igår riva en vägg. Hade fått godkänt från föreningen att ändra väggen, vi har inte haft någon tanke på att den skulle va bärande baserat på ritningar och hur det kändes när det knackades på den. För att förtydliga vi vill ändra om väggen och stänga igen nuvarande dörröppning och istället göra en ny öppning på andra sidan av väggen.
igår började vi dock öppna upp väggen och fick lite panik. Det var först vertikala plankor ca 2,5cm tjocka och bakom dessa fanns stora träplankor som var 20cm långa och 7cm tjocka. Vi blev lite oroliga att det är en bärande vägg eller en vägg med någon stöttande funktion. Vi valde därför att pausa lite för att bara se om vi borde ta in någon! Är det någon som har erfarenhet av detta? Och vad tror ni? Vi såg nämligen att 2m upp i öppningen fanns en vertikal tjock planka som vår byggarbetare trodde var en gammal planerad dörröppning men vi blev bara så oroliga.
Bör vi kontakta någon och isf vem??
Enligt de som bor i föreningen är det många som har olika lösningar där och gjort om.
vi började igår riva en vägg. Hade fått godkänt från föreningen att ändra väggen, vi har inte haft någon tanke på att den skulle va bärande baserat på ritningar och hur det kändes när det knackades på den. För att förtydliga vi vill ändra om väggen och stänga igen nuvarande dörröppning och istället göra en ny öppning på andra sidan av väggen.
igår började vi dock öppna upp väggen och fick lite panik. Det var först vertikala plankor ca 2,5cm tjocka och bakom dessa fanns stora träplankor som var 20cm långa och 7cm tjocka. Vi blev lite oroliga att det är en bärande vägg eller en vägg med någon stöttande funktion. Vi valde därför att pausa lite för att bara se om vi borde ta in någon! Är det någon som har erfarenhet av detta? Och vad tror ni? Vi såg nämligen att 2m upp i öppningen fanns en vertikal tjock planka som vår byggarbetare trodde var en gammal planerad dörröppning men vi blev bara så oroliga.
Bör vi kontakta någon och isf vem??
Enligt de som bor i föreningen är det många som har olika lösningar där och gjort om.
Byggnaden ser ut att vara från ca 1900-1910 (gissning baserad på planen och huset mittemot). I Stockholm skulle jag säga att man då inte hade bärande väggar av trä utan av tegel, men planen visar ju också att man byggt om en del. Var ligger byggnaden? Har ni varit på stadsbyggnadskontoret och fått fram ritningar?
Byggnaden är från 1880!
Nej det har vi inte. Måste man åka dit isf och hämta alltså finns det så andra ritningar än dessa planskildes. Är helt främmande för allt detta. Jag loggade in och kollade på alla ärenden där som bygglov för hela byggnaden och där fanns ritningar. Dessa ritningar såg dock ut precis som planritning.
Nej det har vi inte. Måste man åka dit isf och hämta alltså finns det så andra ritningar än dessa planskildes. Är helt främmande för allt detta. Jag loggade in och kollade på alla ärenden där som bygglov för hela byggnaden och där fanns ritningar. Dessa ritningar såg dock ut precis som planritning.
Nu har jag hittat lite fler ritningar.
Dels från när huset byggdes men även när planlösningen byggdes om eftersom det var många mindre lägenheter från början tror jag, Sedan hittade jag även vindsvåningen ovanför som inte har en vägg på den platsen.
I första bilden kan man ju se att väggen är lite svart vilket jag förstått oftast visar bärande väggar men samtidigt verkar ju alla väggar vara svarta här.
Menar du att det finns fler ritningar än dessa om jag går till statsbyggnadskontoret?
Känns inte som att det går att avgöra något från detta. jag tror troligen inte att de är bärande. Men kan de ha någon stöttande funktion? Och Måste man isf ha ett bygglov. Nu ska ju vi inte riva väggen utan bara byta plats på öppningen.
Dels från när huset byggdes men även när planlösningen byggdes om eftersom det var många mindre lägenheter från början tror jag, Sedan hittade jag även vindsvåningen ovanför som inte har en vägg på den platsen.
I första bilden kan man ju se att väggen är lite svart vilket jag förstått oftast visar bärande väggar men samtidigt verkar ju alla väggar vara svarta här.
Menar du att det finns fler ritningar än dessa om jag går till statsbyggnadskontoret?
Känns inte som att det går att avgöra något från detta. jag tror troligen inte att de är bärande. Men kan de ha någon stöttande funktion? Och Måste man isf ha ett bygglov. Nu ska ju vi inte riva väggen utan bara byta plats på öppningen.
Precis det förstår jag. Men denna vägg är inte bärande det är väll mer någon oro för att den skulle ha någon funktion med tanke på att den är så tjock! Men jag antar att man behöver ha någon byggingenjör för att veta helt säkert.
vi har fått godkänt från föreningen att göra om väggen och andra i byggnaden har gjort det. Men de har väll inte någon expertis i det.
vi har fått godkänt från föreningen att göra om väggen och andra i byggnaden har gjort det. Men de har väll inte någon expertis i det.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Om du vet att den inte är bärande, varför har du skapat tråden?E Er.Am skrev:Precis det förstår jag. Men denna vägg är inte bärande det är väll mer någon oro för att den skulle ha någon funktion med tanke på att den är så tjock! Men jag antar att man behöver ha någon byggingenjör för att veta helt säkert.
vi har fått godkänt från föreningen att göra om väggen och andra i byggnaden har gjort det. Men de har väll inte någon expertis i det.
Jo för att jag ändå blev orolig när det var så tjocka plankor. Jag undrade om någon hade erfarenhet av en sådan vägg och om det ändå kan vara något problem med att ta bort dem.
aedan undrade jag om det kl vara väggar som inte är bärande men ändå har något syfte med att vara så tjocka. Antar att forum är till för att dela med sig av tips och erfarenhet?
aedan undrade jag om det kl vara väggar som inte är bärande men ändå har något syfte med att vara så tjocka. Antar att forum är till för att dela med sig av tips och erfarenhet?
SBK borde ha en sektionsritning också. Jag har svårt att se att väggen är bärande, men det går ju att kolla med SBK. Jag tänkte du kunde ta en kort promenad dit, men såg nu att de har stängt för besök. Men prova och ring när de öppnar efter lunch, och se om de har en sektionsritning som visar de bärande delarna.
I många föreningar där underlagen är gamla och kan vara osäkra krävs att en konstruktionskunnig person medverkar och kontrollerar arbetet. Om ett misstag görs kan det bli dyrt för föreningen, därför ställs sådana krav. Om jag förstår rätt har föreningen godkänt ingreppet utan att ställa krav. Då är det troligen föreningens ansvar om det leder till problem. Se till att du har föreningens godkännande korrekt och skriftligt.
Du kan troligen få tag på mer ritningar på SBK, du bor ju nära, men tydligen inte öppet för besök i dessa tider. Men i ett äldre hus finns en risk att förändringar gjorts som inte dokumenterats, så det är inte givet att ritningar är korrekta.
Du kan troligen få tag på mer ritningar på SBK, du bor ju nära, men tydligen inte öppet för besök i dessa tider. Men i ett äldre hus finns en risk att förändringar gjorts som inte dokumenterats, så det är inte givet att ritningar är korrekta.
Klicka här för att svara














