Vad kan man använda för att limma ihop / täta en gummidamask? Det är en avlång skarv.
Närbild på avlång skarv på gummidamask med limrest runt axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är den inre damaskern och dess bakdel är inte rund, alla inre damasker har en viss form och de finns inte som delbara (y):thinking:

R Rolle85 skrev:
Men det är den inre damaskern och dess bakdel är inte rund, alla inre damasker har en viss form och de finns inte som delbara (y):thinking:
Tråkigt, vad är det för bil?
Till vår passat kostar en komplett drivaxel med knutar under 1000:- har jag för mig.

Den inre damaskern ska inte vara rund utan har en form som på exempelbilden. Tyvärr finns mig veterligen inte delade damasker till den formen väl?
Ett markerat område visar en icke-rund inre damask på en fordonsdel, omgiven av smuts och slitage.
Skapa konto

R Rolle85 skrev:
Den inre damaskern ska inte vara rund utan har en form som på exempelbilden. Tyvärr finns mig veterligen inte delade damasker till den formen väl?
[bild]
Var är det den inte är rund?
Ser den inte ut såhär?
Hand håller en bilens drivaxel med CV-knutar utomhus på marken.
Skapa konto

Nä den sidan som sitter mot växellådan är formad såsom bilden ovan, dvs inte rund..
Mot hjulet är den dock rund

R Rolle85 skrev:
Nä den sidan som sitter mot växellådan är formad såsom bilden ovan, dvs inte rund..
Mot hjulet är den dock rund
Spännande, hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle finnas annat än runda damasker.
Hur spänner man fast den?
Har du inga fler lite tydligare bilder?

I denna film ser man tidpunkt 5.20

Redigerat:
Frågan är om jag med en kona kan ta mig över den bruna delen på bild när axeln är avmonterad..?
Avmonterad axel och kardanknut nära brun bilkomponent under ett fordon.
Skapa konto

Det brukar ju vara "gummiklackar" på damasken, det går inte att behålla den runda delen längst in, kapa bort det andra och sätta en delbar damask "utanpå" den gamla?

Men som sagt ovan, kolla vad en drivaxel kostar, har du väl kört runt med ett hål i damasken finns det risk att det kommit in skit i leden, och då är den sallad inom kort i alla fall ...

Jag funderade på nått liknande. Har nu lagat tillfälligt med epoxy, får se vad nästa steg får bli.
Tack alla (y)

Kommit fram till att jag gör såsom nämndes ovan, skär är gamla damaskern fast sparar den del som är närmast växellådan. Sen tar jag en delad damasker och trär på. Ska jag dra den nya damaskern så den sitter kant i kant med nuvarande eller dra den lite längre mot växellådan så att den inte glider av?
Bilens drivaxel med gamla damasken delvis borttagen nära växellådan.
Skapa konto

R Rolle85 skrev:
Kommit fram till att jag gör såsom nämndes ovan, skär är gamla damaskern fast sparar den del som är närmast växellådan. Sen tar jag en delad damasker och trär på. Ska jag dra den nya damaskern så den sitter kant i kant med nuvarande eller dra den lite längre mot växellådan så att den inte glider av?
[bild]
Update? hur gick det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.