Byggahus.se
Hej på er!

Har en till tråd ute gällande husköp, men känner att denna frågan hamnar lite under fel kategori i andra tråden, så startar en ny!

Under en besiktning gjord av säljaren tog besiktningsmannen upp hål i golven för inspektion. Det är konstaterat ingjutna rötskyddsbehandlade spikreglar, de gröna reglarna. Det står ingenting nämnt gällande syllen, man kan ej heller se provtagningshål. Syllen ser helt normalfärgad ut, som furu.

Är det någon som kan se direkt på bild om den är tryckt eller inte? Fanns det färglösa alternativ redan så tidigt, huset är byggt 68-69.

En bild är på samma sylldel, fast på motsvarande sida utomhus bakom panelen.

Någon som kan rekommendera en bra besiktningsfirma för köpare, i Stockholmstrakten? Ska ringa och höra med Densia, Eminenta imorgon.

• Inspektionshål i golv visar del av grön spikregel och isolering, svårbedömd syll syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionshål i golv som visar en spikregel och isolering under husbesiktning.
    Skapa konto
  • Inspektionshål i golv med synlig isolering och två skruvar, omgivet av trä och målarfärg.
    Skapa konto
På första bilden ser det ut att vara tryckt i brädan på botten

Jag har inget minne av att man använde tryckt virke i någon större omfattning 1968-69. Det var väl först då som det fanns överhuvudtaget. Vad som däremot var vanligt var att man målade på rötskyddsmedel på träet. Det var för övrigt inte särskilt verksamt.

Det är någon typ av grön färg, vi har samma på reglarna i vår krypgrund.

J justusandersson skrev:
Jag har inget minne av att man använde tryckt virke i någon större omfattning 1968-69. Det var väl först då som det fanns överhuvudtaget. Vad som däremot var vanligt var att man målade på rötskyddsmedel på träet. Det var för övrigt inte särskilt verksamt.
Härligt att höra! :) Vi har bokat analys av syllen och besiktning av huset nu nästkommande onsdag :) Men då kan man anta att spikreglarna är strukna med rötskydd, men syllen som ser naturligt furufärgad ut möjligen är obehandlad?

Ja, det tror jag är en rimlig slutsats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.