Vi bygger ett växthus och har gjutit och murat upp grund enligt konstens regler. ca 10+2 m långt (Den första delen 10 m är växthus och sedan 2 m förråd) och 4,5 m brett.

Taket kommer vara härdat glas ca 3-4 mm tjockt.

Men jag är osäker på dimension av nockbalken. Det är ett ganska lätt tak (tror allt glas väger ca 300-400 kg) med ca 33 graders lutning (så ev snö kommer halka av, inte legat snö här en dag de senaste 5 åren heller för den delen) Jag har kollat lite tabeller men då får jag astronomiskt grova limträbalkar fr att klara 10m spännvidd.

Någon som vågar sig på en killgissning på en limträbalk att använda? Helst utan stolpe på mitten av växthuset men i nödfall ställer vi en stolpe i mitten.

Tacksam för lite hjälp och uppmuntran då vi lite kört fast på punkten limträ just nu.

Hej,

Om vi antar att glaset väger 10 kg/m2 (googlade fram 2,5 kg/m2 och mm, rätta mig om det är fel :)) och sedan tillkommer väl någon aluprofil eller så för att sätta fast glaset i samt att du kanske vill hänga något i balken. Om vi då tänker oss 25kg/m2 för taket så får vi ca 60 kg/m på limträbalken.

Detta klarar en 315x90 (GL30c) t.ex. med råge, men problemet som jag ser det blir nedböjningen eftersom jag tror växthus hamnar i klimatklass 3 - vilket är ganska ogynnsamt jmf med klimatklass 2. Glas är ju inte känt för att tåla för stora deformationer, så det är viktigt att den klarar av svikten hos limträbalken - finns det något i något produktblad eller så för glastaket som säger vad det tål?

En 405x90 skulle ge ca 2 cm nedböjning på korttid (vilket skulle kunna byggas bort) - på lång sikt så ökar denna till ca 3 cm vilket är runt L/300, vilket brukar vara ett vanligt riktmärke men det är ju för tak som inte är känsliga för deformationer.

Så frågan är ju vad glaset kan tåla.

Har nu räknat med bara permanent last, vilket ju så klart är gynnsamt.

Glasen finns det noll data på. Uppköp av något restparti på blocket. Härdade glasskivor ca 50x70 cm. vikten på ca 10 kg/m2 låter ganska rätt.
Tanken är att sätta reglar fästa i nockbalken och luta ner mot väggarna. Reglarna tänker jag typ 45X95 eller 45x120. Sedan vet vi inte ännu hur glasen skall fästas men med någon list eller med kitt.

Vi tittar på 360x90 eller 404x90 just nu. Nedböjningen är klart ett problem, speciellt om det förändras med tiden...

Redigerat:
Reglarna beror så klart på avståndet mellan, men antar vi cc1200 så uppfyller 45x120 ungefär samma nedböjningskrav - men då har jag inte med någon normalkraft, men finns möjlighet att ta lite där också om det är så (4 kN).

Hur ska växthuset stabiliseras?

Har mätt glasen till taket nu och dom är 100x56 cm. Reglarna tänkte jag sätta med cc 60 och sedan lägga glasen på dem. 3 st i "höjdled". Kanske kan man använda 70x70 också för att få bättre anläggningsyta att lägga glaset på. dom kommer ju inte bära mycket vikt, jag är mest orolig för infästningen av glasen på den delen, men det är längre fram och får nog lösas på plats.

Jag har funderat på att sätta ett kryssförband i vardera takhalva för stabiliteten. Kanske med vajer. Samma sak även längs långsidan kanske.

Men om man skulle använda en 360x90 eller 405x90 limträ så tycker inte du att det låter tokigt med 10 m spännvidd?

Hade glömt ta med vinkeln när jag räknade 45x120 så räknade med för kort balk, men med cc600 funkar de ändå (och kan då ta 3 kN i tryck). 70x70 funkar dock inte att ersätta med - då får du köra dubbla 45x95 (dubbla 70x70 funkar inte heller).

Ja, med den belastningen som antagits så är det inga problem - hade valt 405x90. Det kommer hålla, men frågetecknet är fortfarande nedböjningen och hur känsligt glaset kan vara (samt om det blir så ”illa” som klimatklass 3). Har ingen direkt erfarenhet av något riktvärde varken för växthus eller glaset, kanske någon annan som vet?

Vajer låter smidigt, tänker att det är viktigt att få till infästningen så de inte lossnar vid hård vind och kan spännas upp nog så det blir stumt. Vajer kan ju bara ta dragkraft, så i det fallet skulle jag tro det blir större tryckkraft i takreglarna än om det går att använda stag (som både kan ta tryck och drag).

Har inte räknat på hur stor kraft vinden kan tänkas resultera i, beror ju även på vägghöjd, ort och omgivande terräng - men har inte riktigt möjlighet att kika på den biten.

Blåsigt är det! Ligger vid västkusten och öppet.

När vi ändå är igång och dimensionerar balkar så är ju den andra berlinarn överliggaren på väggarna på långsidan. Där är glasen 1200mm breda. Med stående reglar 120*95. Räcker det även med överliggare på 120 eller ska man gå upp någon storlek på den. Har tex 170mm hemma. (Blir bara så klumpigt vid takfoten med den...)

Hur höga är väggarna?

Är det vid kusten?

Jag kan nog tycka att man bör vara ganska hård när det kommer till nedböjningen av så långa balkar. L/300 på 10m är ändå närmare 33mm, vilket även kommer synas tydligt. Jag skulle begränsa nedböjningen till ~15mm, då blir vinkeländringen så liten att man inte behöver oroa sig för glaset. Som nämnts kommer det bli groteska dimensioner därför skulle jag rekommendera en bärningspunkt mitt på balken. Då behöver man knappt kontrollera nedböjningen. Bärningspunkten kan exempelvis vara en pelare ner till mark. Vill man inte ha en pelare i vägen kan man lösa det med en typ av ramkonstruktion.

• Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Får tyvärr revidera min limträbalk, noterade nu att jag missat att ändra tillbaka till klimatklass 3 när jag jmf resultat (inte lätt att köra Excel via mobilen ;))
För L/300 krävs en 115x450 (90x405 var för klimatklass 2).

För att begränsa till 15 mm i långtid så är det 115x630 som krävs, tämligen rejäl med andra ord!

Ett stöd av något slag är nog ingen dum idé.

• Gilla
mroing och 1 till
  • Laddar…
Ja 115x630 va vad jag hade fått fram i tabell. Kändes astronomiskt grovt och jag hoppades det va baserat på tyngre tak.
Det måste nog helt enkelt bli en pelare på mitten...

Min andra fråga i samband med detta va den övre bärlinan på sidoväggarna. Tanken är att ställa en 170x45 regel där. stolparna står sedan med cc 1240mm. rimligt?

Gällande övriga frågor så är det vid kusten men inte i havsstänk eller liknande bra bit ner till havet. Men blåsigt. ;-/
Sidoväggarna står på en myr 60 cm hög och takfortshöjden blir ca 2300mm. Nockhöjd ca 3800mm.
Huset kommer stå med gavel i den blåsigast riktningen.

Hoppas någon annan kan uttala sig gällande överliggaren, har svårt att uttala mig om den utan en större insats (inte dimensionerat förut). Men har för mig man brukar ställa en stolpe där reglarna från taket landar, men kan ju vara lugnt i detta fall med tanke på att det är rätt lite last.

Den liggande regeln kommer ju vara med och ta hand om vinden, men den samverkar ju med både taket och väggen i övrigt, så kanske kan vara lugnt. Vågar dock inte på mig att ge något ok där - så hoppas någon annan även kan bistå med det.

Lycka till med bygget!

• Gilla
mroing
  • Laddar…
Ja stort tack för det jag fick det gav stöd åt ett par beslut. Vi kommer köra med 170mm bärlina i väggen. Sedan stagar vi upp på alla ställen som går. Gavlarna och stolpe får ta den mesta lasten av taket tänker jag. Så det skall nog bli bra till slut...

• Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Varsågod! Skönt att stimulera hjärnan med lite annat under föräldraledigheten ;)

Hej.
Jag håller på att ritar på ett nästan identiskt bygge (10x5m) :-) och har också kommit fram till att det blev löjligt kraftig balk med 10m spann.
Så det lär väl bli en stolpe i mitten.

Har du funderat på hur mycket takkonstruktionen kommer trycka väggarna utåt? Jag hade funderingar på att spänna vajer mellan väggarna.

Har du fått till nån ritning som du vill dela med dig av? ska börja rita konstruktion imorgon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.