L
Tänkte bygga ett litet entrétak på framsidan för att slippa regn direkt mot dörren. utmaningen är att innanför den veckade plasten är det en vägg så jag kan inte fästa annat än med balksko.

Tänker att talet skall sträcka sig ca 60cm ut från dörren och 110cm brett. Taket skall endast vara 15 cm högt så inte lika högt som simsen på taket.

tacksam för förslag på lösning här som håller. Har en tanke på reglar med balksko men frågan är om det håller.

• Vägg med veckad plast och vit dörr under, där användaren planerar att bygga ett entrétak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle absolut utnyttja det faktum att du har två väggar i vinkel. Då kan du ju få fästpunkter på två sidor istället för en, det blir betydligt stabilare. Plus att du kan göra ett lite större tak än annars; när du kommer hem med tunga matkassar i november och ska försöka rota fram husnyckeln kommer du att vara tacksam för det.

Sen skulle jag också se till att få lite fall på taket, åtminstone en 6°. Och gärna en extra hängränna utefter den kanten. Nu bryter det visserligen av mot den övriga arkitekturen, men det kanske det kan vara värt. Det gör mycket att slippa snölaster.

Material — det tycker jag beror helt på vad som passar estetiskt. Ett tips är att använda korrugerad plåt som ser ut som takpannor; finns på bl a Byggmax. Använder du plåt eller plast behöver du förstås bygga en stomme i trä men det vet du ju redan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.