Hej!
Jag har ett gammalt tegelhus med källare från 1957 med ett gammalt garage i källaren, gamla ägarna byggde ett nytt garage ihop med huset och murade då igen gamla garageporthålet men behöll dörren, min fråga är hur skall jag bygga igen det dörrhålet? jag tänkte bygga om gamla garaget till en typ gillestuga och vill ta bort dörrhålet, men eftersom nya garaget är ett kallgarage så behöver det att bli isolerat, och jag vill inte mura igen det. eller är det det billagaste alternativet??
Mvh Mattias G A
Jag har ett gammalt tegelhus med källare från 1957 med ett gammalt garage i källaren, gamla ägarna byggde ett nytt garage ihop med huset och murade då igen gamla garageporthålet men behöll dörren, min fråga är hur skall jag bygga igen det dörrhålet? jag tänkte bygga om gamla garaget till en typ gillestuga och vill ta bort dörrhålet, men eftersom nya garaget är ett kallgarage så behöver det att bli isolerat, och jag vill inte mura igen det. eller är det det billagaste alternativet??
Mvh Mattias G A
Varför vill du inte mura igen det?
Enbart kostnaden eller har du några andra tankar?
Enbart kostnaden eller har du några andra tankar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du skall Sätta igen en gammal dörr?
Det enklaste är väl att bara ta väck själva dörren, och sätta för med brädor, spikade/skruvade i karmen.
Först på utsidan, sedan lite isolering och sist en skiva på insidan.
Om du vill ha något som mer smälter in i omgivande vägg så får du ju först ta bort karmen mm.
Kanske du kan ta en bild på hur det ser ut nu, helst både på ut- och insida.
Det enklaste är väl att bara ta väck själva dörren, och sätta för med brädor, spikade/skruvade i karmen.
Först på utsidan, sedan lite isolering och sist en skiva på insidan.
Om du vill ha något som mer smälter in i omgivande vägg så får du ju först ta bort karmen mm.
Kanske du kan ta en bild på hur det ser ut nu, helst både på ut- och insida.
Om du vill bygga igen med skivor så fäster du LP50 stålprofiler på båda sidor lagomt långt in så du får plats med plyfa/osb och minerit på den kalla sidan och plyfa/osb på den varma sidan. Sätt plastfolie mellan plyfa och gips på den varma sidan och fyll utrymmet med isolering.
Klicka här för att svara