1 602 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Utsug för att motverka fukt på kallvind
Jag har ej pengar eller energi att bygga om vinden, det är en del gråade områden, störst sannolikt mögel, tänkte jag sanerar så mkt som möjligt. Borrar 3 hål, 1 var i vindsidans 3 hörn, skärmar 2 dm nedåt.
Blir ju inte kvitt fukten, men luften hamnar i rörelse på ett tyst och billigt sätt,
Är jag helt ute och simmar?
Blir ju inte kvitt fukten, men luften hamnar i rörelse på ett tyst och billigt sätt,
Är jag helt ute och simmar?
Vi har också vitmögel på vinden, mest troligt pga fuktig luft från bostaden, men har sedan det upptäcktes (vid besiktning innan köp) satt in fler friskluftsventiler och 2 pax-fläktar och ungefär så långt sträcker sig min ambitionsnivå för tillfället. 
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vet inte om det kommer fungera, kanske. Fukt från bostaden ska främst ventileras bort där fukten uppstår, badrum, tvättstuga och kök ska förses med mekanisk frånluft. Även toalett om det är möjligt. Är vinden helt tät? Ventilstion intagningen? När är Huset byggt? Tilläggsisolerat?
Vinden har små hål på varsinn sida, några st stora som pingisbollar. Isolerat i botten med träflis. Huset är från -70 talet, ventilerat med en ventil i varje rum.J Johan456 skrev:
Innan jag köpte så användes det endast som sommarstuga, nu permanentboende.
Möglet var troligtvis där innan köpet, när luftvärmepumpen installerades 2017 upptäcktes missfärgningen.
Budget ftx? Att ha i huset, jag har ju även kamin som jag kan köra lite mer i vinter, blivit så lat med luftvärmepump.https://ventilationsexpressen.se/rumsventilationer/thermex-thr100-med-varmeatervinningJ Johan456 skrev:
Skaffar ett par ventiler imorn, utsuget till vinden avvaktar jag tills jag hittat en som känns säker nog, sågspån, el och fukt blir inte roligt ihop.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden