Hej.
Har idag rivit bort gammal väv i vardagsrummet som suttit där sen 1980. På ett ställe under ena fönstret så följde gipsen med och den bara faller isär när man petar på den. Dessutom är det antingen en spricka eller dålig skarv precis mitt emellan två reglar. Till saken hör att det satt ett element där tidigare som ibland löste ut jordfelsbrytaren om man satte på det, och det funkade aldrig sen vi flyttade hit för 1,5 år sedan. Är detta fuktskada månne? Känner ingen fukt eller lukt som det är nu men gipsen är alldeles porös och pappsen på gipsen släpper från gipsen. Eller raka motsatsen att elementet torkat sönder gipsen? Bifogar bilder. Att gipsen är borta helt i en fyrkant runt vägguttaget är för att den dosan satt bakom gipsen när vi drog fram jord till vardagsrummet.

• Vägg med skadad och porös gips där gammal väv är delvis avriven, exponerande reglar och ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat gipsvägg med porös struktur och synliga reglar nära ett vägguttag.
    Skapa konto
  • Vägg med bortriven tapet, exponerat poröst gips och en spricka, samt en synlig vägguttagsdosering.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det är på tok för rent och fint för att det ska vara fukt tycker jag det ser ut som. Men gammal gips utan papp på är redigt med spröd. Så jag tror mer på det.

• Gilla
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Tack för grymt snabbt svar!
Vid närmare fundering så är ju gipsen sprucken från golv till fönstret precis bredvid ena fästet till elementet. En rejäl smäll på elementet så spricker nog gipsen så.

• Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Riv ner allt som behövs och sätt dit ny gips. Det kommer inte bli bra annars

• Gilla
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Riv ner allt som behövs och sätt dit ny gips. Det kommer inte bli bra annars
Självklart kommer jag riva gipsen. Ville mest ha en hint nu om jag ska misstänka fuktskada och behöver åtgärda något mer.

En uppdatering med hur det såg ut bakom gipsen. Det mörka i isoleringen är inget märkvärdigt heller?

• Vägg med synlig gul isolering bakom borttagen gips med mörka fläckar och eluttag.
    Skapa konto
  • Bild på exponerad isolering och träregel bakom gipsvägg, mörka fläckar synliga i isoleringen.
    Skapa konto
Nä det är bara luftrörelser som tagit med sig smuts som fastnat i isoleringen.

• Gilla
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.