12 201 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Tillverka fusk/dekorations-balk?
Vet inte om detta är rätt kategori för ämnet men hittade inget lämpligare...
Har länge funderat på att montera rent dekorativa bjälkar, typ som dom som finns att köpa på byggvaruhusen.
Har dock ingen lust att betala astronomiska summor för lite frigolit.
Sen är det ju, som alltid, roligare och tillverka än och köpa...
Vilken av följande 3 metoder tror ni på isåfall? Eller om ni har andra förslag.. ?
1. Att utgå från vanliga plankor i passande bredd och bygga en U-balk har jag sett några som gjort... Men det blir, i mitt tycke - dels för tungt och dels för krävande för att "deformera" plankorna till "balk-look-alike".
2. Kanske kan man använda gipsskivor istället för plankor? Med viss förstärkning invändigt i L skarvarna såklart. Betydligt enklare att karva i...med en stålborste och liten hyvel.... eller något....
3. Min senaste tanke är och efterapa frigolit-diton så gott det går genom att använda PU-skum. Börjar som i exempel 1 med 3 plankor för att göra U formen som jag sedan skummar osv...
My choice är såklart 3an. Har ni några synpunkter på det? Om inte, vilken typ av färg bör användas för övermålning av PU skum?
Tacksam för lite synpunkter eller förslag....
Har länge funderat på att montera rent dekorativa bjälkar, typ som dom som finns att köpa på byggvaruhusen.
Har dock ingen lust att betala astronomiska summor för lite frigolit.
Sen är det ju, som alltid, roligare och tillverka än och köpa...
Vilken av följande 3 metoder tror ni på isåfall? Eller om ni har andra förslag.. ?
1. Att utgå från vanliga plankor i passande bredd och bygga en U-balk har jag sett några som gjort... Men det blir, i mitt tycke - dels för tungt och dels för krävande för att "deformera" plankorna till "balk-look-alike".
2. Kanske kan man använda gipsskivor istället för plankor? Med viss förstärkning invändigt i L skarvarna såklart. Betydligt enklare att karva i...med en stålborste och liten hyvel.... eller något....
3. Min senaste tanke är och efterapa frigolit-diton så gott det går genom att använda PU-skum. Börjar som i exempel 1 med 3 plankor för att göra U formen som jag sedan skummar osv...
My choice är såklart 3an. Har ni några synpunkter på det? Om inte, vilken typ av färg bör användas för övermålning av PU skum?
Tacksam för lite synpunkter eller förslag....
Jag har haft samma idé, fast en mycket jobbigare och dyrare sådan... Det finns ganska feta bjälkar att köpa, jag hittade på Qvesarum byggnadsvård för 150kr/m (tror jag det var). Sen är det ju "bara" att såga i takregels bredd och sedan hugga ut ett spår! Bets på det så blir det kanon. Klart på en eftermiddag 
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Gjorde för ngra år sedan en ännu jobbigare variant.... Sågade ner ngra träd, lät lokala bysågen såga till ngra rejäla bjälkar. Tog sedan motorsågen och gröpte ur ett spår för takregeln. Misshandlade bjälken med hammare, kniv och hyvel. Blev riktigt bra. Fällde även in spottar på ovansidan på bjälkarna så blev det snygggt "uplight".
Livar upp denna tråd igen då jag går i tankarna att göra egna "takbjälkar" i frigolit
Har en del cellplast över, rätt många som är 2400x1200x100 där jag tänkte göra dem 2400x10x10 för att få ut ca 10 st som då blir tre längsgående "takbjälkar"
Längden som varje är blir ca 3.10
Visst, det finns färdiga men de kostar ca 500:- för 2 meter vilket skulle innebära ca 5000:- för de färdiga.
Har räknat på att färg inkl primer blir ca 480:-
Knepigast är att såga till dem, där jag igår gjorde ett prov med att använda cirkellsågen och såga på var sida och sen bryta av = gick riktigt bra.
(finns ju speciella skärblad/ knivar att köpa, men ej heller dessa är så billiga). Vill ju spara in på kostnader är tanken.
Men min fråga är;
Min tanken med dessa takbjäklar är att dölja takets gipskarvar
Räcker 10x10 cm som tjocklek?
Behöver man ytterligare forma dessa frigolitbitar?
Är det någon här som gjort detta själv och kan visa bilder?
Tacksam för alla råd
Har en del cellplast över, rätt många som är 2400x1200x100 där jag tänkte göra dem 2400x10x10 för att få ut ca 10 st som då blir tre längsgående "takbjälkar"
Längden som varje är blir ca 3.10
Visst, det finns färdiga men de kostar ca 500:- för 2 meter vilket skulle innebära ca 5000:- för de färdiga.
Har räknat på att färg inkl primer blir ca 480:-
Knepigast är att såga till dem, där jag igår gjorde ett prov med att använda cirkellsågen och såga på var sida och sen bryta av = gick riktigt bra.
(finns ju speciella skärblad/ knivar att köpa, men ej heller dessa är så billiga). Vill ju spara in på kostnader är tanken.
Men min fråga är;
Min tanken med dessa takbjäklar är att dölja takets gipskarvar
Räcker 10x10 cm som tjocklek?
Behöver man ytterligare forma dessa frigolitbitar?
Är det någon här som gjort detta själv och kan visa bilder?
Tacksam för alla råd
Klicka här för att svara