Kalle91
Hej!

Kom hem till en liten svärm av dessa insekter idag i vardagsrummet. Verkar komma från bakom en golvlist. Ofta mycket myror omkring dem. Någon som vet vad det är?

• Insekt med vingar på ett trägolv, möjligt problem med skadedjur i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Är det inte en flygmyra? Tid för dem nu.

Flygmyra?

Kalle91
Är det något speciellt som lockar flygmyror? Var minst ca 100st i vardagsrummmet idag. Hade lite myror i går på golvet som jag dammsugade upp och blev chockad när jag såg att der var så många. Många hade placerat sig mot fönstret som.att de ville ut.

Dom bor väl i närheten.
Kanske bakom golvlisten?

Eller så har du haft ägg som precis kläckts, och därför så många på samma gång som vill ut...

Karlia
Du har säkert ett myrbo i närheten.

Verkar vara sjukt mycket myror i år? Överallt längs rabatter och trottoarkanter är det fullt med dessa "jordhögar" fulla med gångar. Beror det på den milda vintern?

Japp, vi har haft extremt mycket myror även vi detta året. Dock inte flygmyror..

C
Kalle91 Kalle91 skrev:
Är det något speciellt som lockar flygmyror?
Flygmyrorna är "bara" en vingförsedd variant av de vanliga myrorna. En gång om året ger de sig som på en given signal av från kolonin för att svärma, då väller de fram i tusental och vill ut och flyga (så klart). Sen försvinner de lika snabbt som de dök upp.

• Gilla
Kalle91 och 1 till
  • Laddar…
Hörde på nyheter häromdagen att franska meteorologer hade fått syn på väldiga regnmoln på satellitbilder men det visade sig vara svärmar av flygmyror. Ett moln var visst 80 km långt.

• Wow
  • Gilla
fubar och 2 till
  • Laddar…
Kalle91
Tackar för svaren allihopa!
Jag dammsugade bort dem i två omgångar... inte kommit tillbaka ännu... får se hur det blir :D

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.