G Gustaf L skrev:
Det är alltså mer eller mindre kroklisten som ni ser på tredje bilden som ska ersättas.
Ska det fästas precis ovanför, luckan? i taket tyder på att det kan vara en ventilationstrumma bakom

A Andy78 skrev:
Detta är nog en av dom bästa youtubetester jag har sett.

[media]
Det verkar ju dock vara för väggar. Du tror inte att en sådan drar rakt igenom taket, alternativt drar ner hela skivan, om den hängs upp i ett tak med säg 15kg på var skruv?

J
Titta in genom inspektionsluckan och se om det är en trumma där som sagt. Kan ju vara bra att veta vad man skruvar i.

G Gustaf L skrev:
Det verkar ju dock vara för väggar. Du tror inte att en sådan drar rakt igenom taket, alternativt drar ner hela skivan, om den hängs upp i ett tak med säg 15kg på var skruv?
Nej det tror jag inte, inte med toggler.

SkitOxe SkitOxe skrev:
Skär bort en ordentlig fyrkant av gips. Skjut in en skiva, typ plywood/osb och skruva fast den. Sätt tillbaka gipsfyrkanten och spackla över alla springor och skruvskallar, måla taket. Nu har du en kanonskiva som du kan skruva i.
Låter ju som en vettig lösning, om än lite mer gedigen än jag hoppades på skulle behövas.

G Gustaf L skrev:
Låter ju som en vettig lösning, om än lite mer gedigen än jag hoppades på skulle behövas.
ja den är lite omständig, det håller jag med om ;-). Men 100% garanterad att hålla för evigt.

T tgr_se skrev:
Det borde finnas gles (plankor gipsen är skruvad i) ovanför gipsen som i sin tur sitter i bjälkarna. Du hittar skruvarna i gipsen med magnet. Där borde du kunna sätta dina krokar.
Mm, tänkte detsamma, men hoppades på att höra det vid knackande i så fall. Bud på att prova hitta det med en regeldetektor á la https://www.clasohlson.com/se/Regel...iZysbnNfZQipDDWeHob8ODl4KQx6y7CwaArxcEALw_wcB kanske?

G Guson skrev:
Jag inbillar mig att en klädstång som hänger i remmar från taket kommer att driva en till vansinne då den svänger undan när man ska haka på klädhängaren om man stöter emot redan upphängda plagg. Tänk fritt hängande repstege.
Det kan du visserligen ha en poäng i.. Tål att ha i åtanke.

SkitOxe SkitOxe skrev:
ja den är lite omständig, det håller jag med om ;-). Men 100% garanterad att hålla för evigt.
Ja, det är definitivt en lösning som kan bli aktuell om jag inte kommer på någon (och ursäkta mig för att jag använder ordet) quickfix.

• Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ska det fästas precis ovanför, luckan? i taket tyder på att det kan vara en ventilationstrumma bakom
Där ungefär tänker jag att fästena ska sitta. Ca 25cm ut från väggen så att kläderna tillåts ca 50cm i bredd.

Det är ju den högsta delen av taket, så det känns inte som att det bör gå ventilation där. Kan dock inte se in i den delen från inspektionshålet då det sitter för högt. Ska se om jag kan få någon vettig bild/film inne i inspektionshålet mot platsen jag tänker fästena på.

• Vit vägg och tak med markerade punkter där fästen ska sitta för klädförvaring, ca 25cm från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Här ser man att det sitter reglar i den "lägre delen" av taket som jag märkt ut på bilden men just den regeln hjälper ju inte mycket i mitt syfte. Man ser också skivorna som förmodligen utgör resten av innertaket.

• Inomhusbild som visar en del av ett rum med markerade reglar på ett lägre takområde och synliga skivor som kan vara innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering: Jag lyckades få tag i en regeldetektor av grannen och nog fanns där reglar på utmärkta ställen.. Så nu ska det fästas i reglarna istället.

Är det bara till att skruva upp träskruvar då och hoppas att det håller?

Är du säker på att det är reglar?

G Gustaf L skrev:
Är det bara till att skruva upp träskruvar då och hoppas att det håller?
Ja, i princip. Ju grövre och längre, ju bättre (men det är ingen vits att de tittar ut på baksidan av regeln)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.