God kväll,
Nu vill jag höra era åsikter, fördelar, nackdelar och bra att veta. Blir inte klok på detta.
Jag har idag tegelhus och ska bygga ut. För att få det så enhetligt det bara går så tänker jag slätputsa hela huset inkl utbyggnad när allt är klart. Invändigt ser jag gärna att jag har gips för att få plana fina väggar som jag kan tapetsera. Infon fram till nu är inget jag vill ha input på utan detta är förutsättningarna. Det jag vill bli klok på kommer här nedan.

Alt 1.
Mura utbyggnad med Finja exakt isolerblock 295. Putsa utvändigt och limma gips på insidan. Total väggtjocklek strax över 320mm

Alt 2.
Mura med Lättklinker 190mm, vindpapp/ plast, regla upp med 120 regler. Isolera, plasta, plyfa, gips. Putsa utvändigt. Total väggtjocklek på ca 350mm

Alt 3.
Regla upp med 145, vindpapp, läkt, aquapaneler sen puts. Invändigt blir det samma som alt.2
Total väggtjocklek ca 230mm

Alternativ 2 är ju definitivt mer jobb men samtidigt väldigt smidigt med el i väggar och ändå få en snygg fasad utan luftspalt mellan puts och grund (vilket resten av huset inte heller kommer att ha)

Finns det fler alternativ kanske?
Vill höra allt ni har att säga. Gärna era egna erfarenheter
Tack

• Ritning över till- och ombyggnad av hus med angivna mått för väggar och rum som garage, allrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.