Hej,
har läst alla goda råd i tråden om bryggor/stenkistor.
Vår brygga står idag på 6 st lärkstolpar sedan 30 år men isen skjuter upp dem och det är svårt
att trycka ner dem. Det är båtar som passerar i farleden längre ut som gör vågor som i sin tur lyfter isen och bryggan följer med trots sin tyngd, den är ca 60 kvm.
Nu ska jag riva den och göra en stenkista. Stenkistan görs av betongväggar med sidorna ca 2x3 meter.
Djupet längst ut är bara ca 1 meter. Sedan är det 1,3 meter lera ner till berget.

Min fråga är varför man ofta ser att man bygger stenkistorna med raka sidor. Varför inte göra hela kistan lätt konisk så att isen "tappar greppet" när den försöker lyfta det hela?
Bmrh

BigR
Ja de gamla timrade stenkistorna vid kusten i norrbotten var oftast just koniska för att inte isen skulle lyfta dom. Nu har dom ruttnat bort. Kvar finns dock betongkonstruktioner som i de flesta fall antingen har spruckit sönder eller sjunkt så de är sneda.

Tack för synpunkt. Min entreprenör säger att han brukar ställa kistorna på endera markduk eller armeringsmatta?
Dessutom stålrör ner till berget i varje hörn. Detta är längst in i Mälaren (Galten) men vågorna under isen från fartygen
mot Köping ställer ändå till det.
Som sagt, byggs av betongelement som ska sammanfogas i hörnen med grova plattjärn som bockas 90 grader och
bultas genom betongen. Vad tror du?

Vid liknande grundförhållanden så har jag varit med på kajbyggen där vi borrat ner brunnsfoderrör någon meter i berget och fyllt dessa med betong som grundläggning. Rören får sedan givetvis sticka upp genom leran och vattnet. Dessa kajer har hållit bra och varit enkla att bygga. Brunnsborrare brukar ju finnas att få tag i på de flesta platser. Tekniken borde funka lika bra för en brygga.

Tack, det lät intressant.
Min entreprenör har en pråm men jag måste kolla om han kan borra i berget under vattnet....

BigR
Grunden är viktig. Sedan beror det på om man vill kosta på sp att det håller 20 år eller hundra år. Borra fast i berget låter ju förtroendeingivande iaf (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.