J
Hej. Jag ska riva ut isolering och tretex-skivor i ett rum i källaren för att putsa upp och fräscha till så att det går att använda. Jag behöver hjälp att veta hur gammal den tidigare renoveringen är då en del utrymmen i huset har asbestskivor osv.

Kan ju inte garantera att uttag osv är från renoveringen, men kanske går det att utesluta vissa årtal.

• Huset: byggt 30tal. Eternitskivor i tvättstugetak (rum bredvid aktuellt rum), garagetak, ventilationskanaler
  • Väggar i aktuellt rum: pappersboard (tretex?) glasfiber, träreglar
  • Golv: sänkt ca 15cm, ligger rött kakel ska vara kvar

Gammal eluttag i vägg för datering av husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttagets insida med synliga äldre elektriska ledningar och kopplingar i isolerat rum från en renovering.
Skapa konto
Gammal sliten vägguttag på en smutsig vägg, möjlig indikation på äldre elinstallation.
Skapa konto
Vägg med slät puts, vit element och rött kakelgolv med eluttag och termostat.
Skapa konto

I en del av rummet är det byggt ett badrum. Oklart om det är gjort samtidigt, men golvet är lite "halvsänkt". Känslan är att det är gjort samtidigt. Det har lite mer typiska drag som kanske är lättare att datera.

Vy över en tröskel med rött kakelgolv som övergår till ett schackrutigt badrumsgolv med synliga rör och golvbrunn.
Skapa konto
Retro badkar med beige och gröna kakelplattor samt gammaldags kran.
Skapa konto

Jag gissar på tidigt 60-tal

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
GoC GoC skrev:
Jag gissar på tidigt 60-tal
Tack för svar! Vad tar du det på?

Jag skulle gissa mitten av 50-talet för badrummet, och det är baserat på hur (det orenoverade) badrummet såg ut i den 50-talslägenhet jag bodde i för tjugo år sedan.

J Jotsat skrev:
Tack för svar! Vad tar du det på?
Badkarsblandaren
En sådan hade vi i huset som farsan byggde 1961.

Magnus E K
Har ojordade eluttag någonsin varit godkänt i källare? Håller med om att det ser ut som tidigt 60-tal.

-57 -60 kanske skulle jag säga.
Badrummet var faktiskt snyggt...

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Elinstallationen ser ut att vara från ca mitten av 50-talet till slutet av 60-talet.

Löstagbar toasits kom 61 och justerbara fötter på inbyggnadsbadkar 65, vad jag vet. Så det kan hjälpa dig datera. Jag tycker golvet utanför toan viskar om senare tid, men det kanske är senare installerat.

J
Tack för svaren alla, då säger vi 60-tal. Golvet i rummet håller vi helt med om borde komma senare, känslan är sent 80-tal. Det knepiga är att golvet går upp på träfiberskivan på väggen och så vitt jag vet tillverkades inte tretex efter tidigt 70-tal(?) Kan man se om det är tretex eller någon annan fiberskiva? Fiskar lite efter hur mycket asbest det kan vara om ni inte märkt det och hur mycket man borde röja bort på en gång när man ändå "sanerar" i källaren efter rivning.

Det lutar åt att jag hänger på mig en p3-mask och plockar bort väggarna + putsar upp och målar i aktuellt rum.

Badrummets golv har släppt inne vid toan, vi ska försöka leta samma mosaik alt. patcha upp runt toastolen så att det ser bra ut. Många har påtalat att badrummet är fint, så vi ska nog spara det, foga om och fixa elen. Blandaren är ett konstverk!

BirgitS
Är det inte värt några hundralappar och ett par dagars väntan för att veta säkert om det finns någon asbest någonstans?

J
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte värt några hundralappar och ett par dagars väntan för att veta säkert om det finns någon asbest någonstans?
Jo, egentligen. Eftersom vi har det i både ventilationskanaler, tvättstugetak, garagetak, plintar som garaget står på(!) förutsätter jag nästan att det är i fog och lim också.. kommer ha P3-mask oavsett och täta till kringliggande rum.

Fast iofs, vill ta bort plastmattan i övriga källaren någon gång också o då vill jag inte slipa asbestlim själv. Att försiktigt ta bort väggar är enligt mig en sak, stå med slipmaskin en annan. Fixar på en gång faktiskt. Tack för förslaget

J
Rivit bort allting och ska ta ner puts imorgon tänkte jag.
En större spricka, men inga konstigheter. Putsen är på många ställen väldigt porös. Slipar bort allting med vinkelslip alt. borste på borr, tror att jag får bort det mesta. I sprickan är bruket som sand nästan

Men hur gör man sen? Tänkte putsa och måla med silikatfärg. Har putsat förut, men då på nymurad leca. Blaska på vällingtunt A-bruk och sen B alt C-bruk i rätt tjocklek? Känns som att jag skulle vilja få en relativt plan och enhetlig yta när jag putsar med B eller C-bruk...?

Kan jag fylla ut sprickor med A-bruk?

Tänkte inte näta.

Närvarande bild visar en porös gammal putsyta med områden av lossnat material och en synlig spricka, som behöver renoveras.
Skapa konto
En vägg med skadad och porös puts och en stor spricka nära träbjälke.
Skapa konto
Vägg med porös puts och en stor spricka i hörnet där bruket är sandigt.
Skapa konto

Det ser ut som lättbetong , andra bruk som gäller då (bruk med kalk får inte ha direkt kontakt med blocken) samt sprickan är väldigt grov.
Skär upp sprickan ordentligt minst 2cm på varje sida och kanske 4cm djupt, grunda och sen fyll upp igen i två omgångar så har du en chans att det ska hålla
Grunda allt med vitgrund (Weber 105), näta (att rekommendera på block då rörelser kan göra sprickor i linjerna rakt genom putsen) och sätt antingen ett cementbruk A eller ett lågalkaliskt b-bruk (Weber 130)till utstockning.
Utstockning ska täcka nätet och vara rakt så det är här du sätter ribbor och smygbrädor.
Sen beroende på vilken yta du tänk sen så kan du köra allt med en Weber 133 och filta fint eller bara ståla ytan om du ska spackla.

J
L Lerstenstegel skrev:
Det ser ut som lättbetong , andra bruk som gäller då (bruk med kalk får inte ha direkt kontakt med blocken) samt sprickan är väldigt grov.
Skär upp sprickan ordentligt minst 2cm på varje sida och kanske 4cm djupt, grunda och sen fyll upp igen i två omgångar så har du en chans att det ska hålla
Grunda allt med vitgrund (Weber 105), näta (att rekommendera på block då rörelser kan göra sprickor i linjerna rakt genom putsen) och sätt antingen ett cementbruk A eller ett lågalkaliskt b-bruk (Weber 130)till utstockning.
Utstockning ska täcka nätet och vara rakt så det är här du sätter ribbor och smygbrädor.
Sen beroende på vilken yta du tänk sen så kan du köra allt med en Weber 133 och filta fint eller bara ståla ytan om du ska spackla.
Super, tack för svar! Fantastiskt med modellnr på det du prata om, underlättar fantastiskt. Det är betonghålsten, visste inte att det spelade roll.

Gäller fortfarande vitgrund (105) då eller kan jag köra cementbruk A alt Rödgrund för att fylla igen hål/sprickor OCH blaska samma på hela vägen innan putsning?

Eller vad menade du annars att sprickor och hål skulle fyllas upp med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.